Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Folk/företag | Hamn/Logistik | Miljö

”Östersjöområdet kan dra fördel av Seca”

Vad görs för att få sjöfarten hållbar och effektiv i framtiden – det är temat för första dagen på konferensen Motorways of the Sea.

– Vi har tre viktiga mål som vi vill uppnå med den här konferensen, berättar Brian Simpson för Sjöfartstidningen. Han är koordinator för Motorways of the Sea som är ett EU-projekt för att främja hållbarhet inom sjöfarten.

Han fortsätter:

– Det första målet handlar om alternativa bränslen, till exempel LNG och metanol. Jag vill se att det utvecklas infrastruktur för dessa både i hamnar och ombord på fartygen. Det andra handlar om säkerhet ombord. Och till sist så handlar det om sjöfartens roll i det stora transportnätet – alltså hur det integreras med till exempel järnvägen.

”Avgörande för Göteborg”

Brian Simpson var en av tre inledningstalare på plats i en välfylld teaterlokal på Norra Älvstranden i Göteborg. Han föregicks av kommunstyrelsen i Göteborgs ordförande Anneli Hulthén som hälsade alla välkomna till Göteborg.

– Hamnen är avgörande för Göteborg, berättar hon efteråt för Sjöfartstidningen. Det är ju på det sättet vi får ut mycket av vårt gods. Vi är en stad med industrier som är beroende av både export och import.

Hon tror att det finns en god framtid för svensk sjöfart.

— Men sedan finns det regelverk för alla typer av transportslag. Det är klart att seca-direktivet är en utmaning. Men det måste vi helt enkelt ta oss igenom för det finns en annan utmaning som vi också måste ta hänsyn till – klimatet.

Ser positivt på Seca

Hon får även medhåll av Brian Simpson. Han tror att det till och med går att vinna på seca-direktivet.

– Östersjöområdet drabbas först av seca-direktivet. Men det är bara en tidsfråga innan det sprids vidare ut i världen. Då kommer ni här ha en stor fördel med erfarenhet och redan investerade pengar.

Motorways of the Sea är ett EU-finansierat projekt och konferensen i Göteborg är den första av tre planerade konferenser i Europa. Den första av två dagar har fokus på de projekt som redan slutförts och initierats för att göra sjöfarten mer hållbar och effektiv. Bland annat presenterade Stena Tekniks Per Stefenson, tillsammans med Wärtsiläs Toni Stojcevski, Stenas projekt med att konvertera Stena Germanica till metanoldrift.

Billigare med metanol i slutändan

Med tillbehör värdiga en kemisal på högstadiet presenterade de varför de valde just metanol.

– Den används visserligen inte inom sjöfarten men är väldigt vanligt på andra ställen. Dessutom visar forskning att metanolen i slutändan är billigare, per förbrukad kilowattimme, än konkurrenten LNG, berättar Per Stefensson.

Toni Stojcevski fyller i:

– Även kostnaden för konverteringen till metanol är billigare än konvertering till LNG.

”Vi behöver stöd”

Både Mikael Castanius, från Sveriges Hamnar och Pia Berglund från Sveriges Redareförening höll presentationer om sin syn på framtidens sjöfartsnäring.

– Det finns flera olika LNG-stationer i planeringsstadiet runt om i våra 52 hamnar, betonade Mikael Castanius.

Pia Berglund valde att trycka på att viljan finns bland rederierna som är en del av föreningen.

– Men vi behöver stöd för att kunna finansiera alla projekt som vi vill.

Spännande nya projekt

Under dagens sista session fick besökarna möjlighet att välja mellan presentationer av ett antal olika projekt. Bland annat projektet Pilot LNG, som är samlingsnamnet på ett antal olika projekt för en modern och hållbar LNG-infrastruktur. Bland annat presenterades några olika typer av nya, ännu inte färdigbyggda, fartyg från Erik Thun och Donsörederierna Sirius, Donsötank och Furetank.

Motorways of the Sea fortsätter under onsdagen också. Men då skiftar fokus över till framtiden.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.