HMS MONTROSE initially sailed into the Mediterranean in August with a number of other warships as part of the Response Force Task Group for Cougar 2013, designed to exercise to enhance the Royal Navy’s skill at operating at long range from land the UK and other support. They then went into the Persian Gulf conducting maritime security and reassurance patrols alongside partner nations in the region; safeguarding the sea lanes of the Middle East. From there the ship moved into the Persian Gulf as the UK’s primary maritime policing patrol in November. A new and unexpected tasking followed when the ship went straight into action when directed into the Eastern Mediterranean to join Operation Recsyr– the Danish-led mission to remove chemical weapons from Syria. After arriving off the coast of Syria in mid January, HMS Montrose and a multi-national task group of warships from Denmark and Norway carried out escort and close protection duties of two merchant vessels transporting their toxic cargo out of Syria and through the Mediterranean Sea for destruction elsewhere. The mission also involved close co-ordination and interaction with Russian and Chinese warships operating in the area, a new experience for many of the 200 men and women in the ship. MD140024

Fotograf: Royal Navy Media Archive

Kategori: Säkerhet

Osäkert för sjöfarten i Mellanöstern

Den senaste tidens händelser i Mellanöstern påverkar sjöfarten i området runt Hormuzsundet på flera sätt.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]zsundet på flera sätt.

Säkerhetsläget i Mellanöstern är spänt efter den drönarattack som USA:s president beordrade och som dödade iranske generalmajoren Gen Qassem Soleimani, ledare för iranska revolutionsgardet, den 3 januari. Iran utlovade omedelbart vedergällning och i dag, den 8 januari, eskalerade situationen när Iran utförde raketattacker mot USA-baser i Irak.

Militär eskort

För sjöfartens del innebär läget bland annat att Storbritannien återupptar obligatorisk militär eskort av Red Ensign-flaggade, det vill säga brittiskflaggade, handelsfartyg genom Hormuzsundet.
– Jag har instruerat om förberedelser för HMS Montrose och HMS Defender att återuppta eskort av Red Ensign-sjöfart i Hormuzsundet. Regeringen vidtar nu alla nödvändiga åtgärder för att skydda våra fartyg och medborgare, sa brittiske försvarsministern Ben Wallace i ett uttalande den 4 januari.
Försvarsministern sa också att han hade talat med USA:s försvarsminister och uppmanat alla parter att verka för nedtrappning av läget.

Höjda premier

Försäkringspremierna för sjötrafiken genom Hormuzsundet sköt i höjden i samband med sommarens händelser i området när flera fartyg attackerades och Stena Bulks brittiskflaggade Stena Impero beslagtogs av iranska revolutionsgardet.
Ömsesidiga sjöförsäkringsbolaget Swedish Club försäkrar ett 4.000-tal fartyg, däribland Stena Bulks tankers, varav fyra befann sig i Persiska viken när den iranske generalmajoren dödades i fredags. I ett generellt uttalande säger Swedish Club att de noga bevakar situationen i Mellanöstern och dess effekt på sjöfarten, speciellt i Hormuzsundet och Persiska viken. 

Samma läge som i somras

Till Sjöfartstidningen uppger Swedish Club att rekommendationerna till medlemmarna är desamma nu som i somras, då BIMCO gick ut med detaljerade säkerhetsrekommendationer till all sjöfart som trafikerar Hormuzsundet, Persiska viken och Omanbukten.

Vad gäller premierna ligger de fortsatt på ungefär samma nivå sedan sommarens höjning.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]