[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]erna verkar oroliga, de svenska avvaktar framtiden.
Med fyra procents marginal röstade britterna i torsdags för att lämna EU och om inget annat sker blir Storbritannien det första landet som lämnar EU-samarbetet sedan det grundades. Konsekvenserna av ett utträde är fortfarande väldigt svåra att uttyda. Men beroende på hur förhandlingarna går kan det ha en stor påverkan på shippingmarknaden i landet.
”Kommer följa utvecklingen”
– Vi tar ingen ställning i vad som är en politisk fråga för det brittiska folket. Det är helt enkelt för tidigt att säga något om marknadens negativa reaktioner kommer vara en kort- eller långvarig trend. Men den globala shippingindustrin kommer noggrant följa utvecklingen, lyder ett uttalande från ICS, International Chamber of Shipping, enligt brittiska IHS Fairplay.
Det som flera brittiska och internationella branschorganisationer och rederier uttrycker oro kring är osäkerheten kring vad som kommer hända på lång sikt.
”Cool heads”
– Vad vi behöver nu är ”cool heads”. Vi har haft den politiska debatten, nu är det dags för rationellt och strategiskt tänkande, säger UK Chamber of Shipping, också till IHS Fairplay.
Storbritannien är en av Sveriges största handelspartners och flera svenska rederier anlöper mer eller mindre regelbundet brittiska hamnar. Till exempel Stena Line har flera färjelinjer till landet. Både från Irland och Nederländerna.
Avvaktar
– Situationen är fortfarande väldigt komplex och det är många uttalanden från olika håll. Men det är fortfarande för tidigt för oss att dra några slutsatser, säger Jesper Waltersson, presschef på Stena Line, till Sjöfartstidningen.
Andra rederier som Sjöfartstidningen har talat med uttrycker sig på liknande sätt som Stena Line – att det fortfarande är för tidigt att dra några slutsatser.
– Vi kommer ligga lågt ett tag till och försöka analysera läget, säger Jesper Waltersson.
[/flowy_subscriber_only]