Kim Ullman, vd på Concordia Maritime.

Fotograf: Lars Ardarve

Kategori: Ekonomi | Tank

Oro för baksmälla på tankmarknaden

Den pågående coronapandemin har skakat tank- och oljemarknaden i sina grundvalar. Det låga oljepriset har gjort att fraktraterna skjutit upp i himlen. Men nu tror Göteborgsbaserade Concordia Maritime att baksmällan är på gång.

Det har varit vilda västern på både tank- och oljemarknaderna den sista tiden som en konsekvens av coronapandemin och problemen med att nå enighet inom Opec kring produktionsvolymerna. Raterna i VLCC-segmentet sköt en bra bit över 200.000 dollar per dag i april och har legat kvar högt sedan dess, ett mönster som synts även i Suezmax- och Aframaxsegmenten. Göteborgsrederiet Concordia Maritime blickade tillbaka på ett starkt första kvartal och en fortsatt stark marknad på kort sikt.

– Det är synnerligen paradoxalt, jag vet knappt om jag kan glädjas åt den höga marknaden måste jag säga. Den skall inte vara hög men är det ändå. Januari var bra, februari var dåligt, mars var bra och likaså april och maj, säger vd Kim Ullman till Sjöfartstidningen.

Pris och konsumtion ner

Kim Ullman menar att världskonsumtionen på olja gått ner 20 procent samtidigt som oljepriset gått ner med 70 procent.

– När konsumtionen går ner med 20 procent borde vi få mindre jobb, men när priset går ner med 70 procent får vi en jäkla massa jobb. Då ska alla köpa olja helt plötsligt, säger han.

Alla rederiets fartyg har haft gott om jobb, deras problem just nu är att hitta lediga hamnar och möjligheter till lagring för att kunna bli av med lasterna.

– Det är fullt i land och långa väntetider i hamnarna och då är det väldigt få båtar kvar. Men de får väldigt bra betalt, har man en båt fri från last kan man domdera på marknaden. Och då och då sticker vi in med en sådan last och det är jättekul. Men det är höga rater av fel anledning, säger han.

Mörkare tider kommer

Även om raterna stannat på en hög höjd så tror Kim Ullman att det kommer mörkare tider under det tredje och fjärde kvartalet.

– Vi kommer att flyga igenom det andra kvartalet eftersom det är så många båtar som bara ligger och väntar på att få lossa. Men sedan kommer en baksmälla, det är fullt överallt och Opec har gjort en rejäl neddragning och ytterligare länder drar ner sin produktion, säger han.

Tecken finns att det branta fallet i efterfrågan på olja har börjat vända uppåt igen kopplat till att många länder nu börjat öppna upp och industrier dragit igång.

– Det är för mycket att säga att det har normaliserats, men det har börjat lyfta sig från nivåerna i mars och april. Då kommer konsumenterna i Asien att ta från sina landtankar och därefter lagerfartygen och det är när de lagerfartygen kommer tillbaka som jag förväntar mig en sämre marknad. Vi tror det kommer under tredje och fjärde kvartalet. Men inte sedan 1975 när jag började har jag varit med om svårare tider att prognostisera än de kommande sex till tolv månaderna, säger Kim Ullman.