Fotograf: Anna Janson

Kategori: Arbetsmiljö

Omställningen påverkar sjömäns välmående

Den snabba omställning till fossilfrihet som pågår inom den globala sjöfarten har stöd bland medarbetarna, men kan också leda till ökad trötthet och högre stressnivåer för personal. Det visar en internationell undersökning.
En undersökning gjord av ISWAN (International Seafarers’ Welfare and Assistance Network), visar att övergången till ny grön teknologi har en betydande påverkan på sjömäns arbetsbörda, trötthet och stressnivåer.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] för personal. Det visar en internationell undersökning.”} /–>

En undersökning gjord av ISWAN (International Seafarers’ Welfare and Assistance Network), visar att övergången till ny grön teknologi har en betydande påverkan på sjömäns arbetsbörda, trötthet och stressnivåer.

De förändringar som nu sker inom sjöfartssektorn, har enligt ISWAN främst fokuserat på hur sjömän ska få den utbildning de behöver för att möta utmaningarna med övergången till nollutsläpp. Mindre uppmärksamhet har däremot riktats mot hur den snabba förändringstakten påverkar sjömännens välmående och arbetstillfredsställelse.

Anställda från många nationaliteter svarade

Mellan juli och september 2023 genomförde ISWAN en undersökning där sjömän och landbaserad personal tillfrågades om hur omvandlingen mot en klimatneutral sjöfartssektor påverkar deras arbete. Undersökningen samlade in 400 giltiga svar från sjömän av 29 olika nationaliteter samt 55 svar från landbaserad personal.

Resultaten visar att det finns ett betydande stöd för principerna bakom den gröna omställningen bland både sjömän och landbaserad personal. I praktiken har dock utmaningarna med att nå nollutsläpp en negativ inverkan på många anställdas välmående inom sjöfartssektorn.

Upplever ökad stress

Bland de svarande sjömännen uppgav över hälften (53,8 procent) att förändringarna till följd av dekarbonisering har haft en negativ inverkan på deras arbetsbörda. För 44 procent av sjömännen har detta lett till ökade stressnivåer, medan 40 procent rapporterade om ökad trötthet. Nästan en tredjedel av de svarande sjömännen uppgav att de här förändringarna har ökat deras rädsla för att begå lagbrott på grund av de komplexa rapporteringskraven, vilket medför större risker för oavsiktliga misstag.

Maskiningenjörer var mer benägna än däcksbesättningen att rapportera om negativa effekter på sitt välmående. Flera ingenjörer kommenterade också den betydande ökningen av arbetsbelastning och stressnivåer som kraven på att ofta växla mellan olika bränsletyper medför.

En sjöman sammanfattade situationen med orden: ”Jag är en stark anhängare av åtgärder för att minska vår negativa påverkan på planeten och vår omgivning. Jag önskar bara att det gjordes på ett mycket bättre sätt.”

Föreslår åtgärder

Undersökningens resultat pekar på en betydande vilja bland sjömän och landbaserad personal att aktivt bidra till övergången till nollutsläpp. För att fullt ut utnyttja denna potential måste sjöfartsföretag, enligt ISWAN, dock vara beredda att vidta åtgärder för att bättre stödja sina anställdas välmående. Annars riskerar dekarbonisering att bli ytterligare en faktor som driver bort kvalificerad personal från branschen.

– Alldeles för ofta berättar sjömän för oss att de känner att deras välmående förbises till förmån för kommersiella intressen eller regleringskrav. Genom att engagera sig i deras bekymmer kring dekarbonisering har sjöfartsföretag möjligheten att stärka sjömännens roll som förespråkare och drivkrafter för övergången till nollutsläpp, säger Simon Grainge, vd för ISWAN, i en kommentar.

I rapporten föreslås flera åtgärder som sjöfartsföretag bör vidta. Dessa inkluderar att erkänna och hantera den ökade arbetsbelastningen, ta hänsyn till den psykologiska påverkan av snabba förändringar, samt att säkerställa att sjömän har möjlighet att uttrycka eventuella säkerhetsbekymmer.

Planerar utbildning kring teknostress

Tillsammans med den marina försäkringsgivaren The Shipowners’ Club planerar ISWAN att under hösten utveckla en ny guide för sjöfartsföretag och sjömän om hur man hanterar teknostress.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]