Amadeus Ide och Emil Eriksson jobbar båda för tankrederier.

Fotograf: Johan Hartler

Kategori: Arbetsmarknad

Ombordanställda lockade framtida sjöfarare i norr

Gymnasieelever och andra besökare på karriärmässan som hölls i sex norrländska städer fick träffa ombordanställda från olika rederier i Svensk Sjöfarts monter.
Emil Eriksson är styrman på Sirius Shippings produkttanker Tellus och Amadeus Ide är andremaskinist på Terntanks produkttanker Ternfjord. Tillsammans med ytterligare två ombordanställda bemannar de Svensk Sjöfarts monter på karriärmässan Nolia under stoppen i Umeå, Sundsvall och Östersund. Alla fyra är i ungefär samma ålder och har jobbat i några år.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]odukttanker Ternfjord. Tillsammans med ytterligare två ombordanställda bemannar de Svensk Sjöfarts monter på karriärmässan Nolia under stoppen i Umeå, Sundsvall och Östersund. Alla fyra är i ungefär samma ålder och har jobbat i några år.

Emil Eriksson och Amadeus Ide nappade på en allmän förfrågan från sina rederier om de ville vara med på mässan. 

– Det är kul att vara här och sprida information om sjöfarten. Det är för min egen skull också, för att få tag i framtida sjöingenjörer eftersom vi var så få när jag läste för två år sedan, säger Amadeus Ide.

För att fånga besökarnas intresse ställer de frågor till dem som stannar till i sjöfartsmontern. 

– Man kan börja lite lättsamt och fråga ”är du vår framtida sjöman” eller ”vad har du för framtidsplaner” och koppla det till sjöfarten på något sätt, säger Amadeus Ide. 

De berättar om varför de själva valt att gå till sjöss och vad de gillar med jobbet. Friheten och ledigheten väger tungt. 

– Många hajar till när man nämner att man är ledig halva året och får betalt även då. Då blir de mer intresserade och stannar kvar och lyssnar. Många frågar också om lönen, säger Emil Eriksson.

– En annan positiv sak är att branschen är så pass stor att man kan syssla med många olika saker, och jobba på många olika typer av fartyg. Det gör att man kanske ser en längre framtid inom sjöfarten, säger Amadeus Ide.

Emil Eriksson och Amadeus Ide. Foto: Johan Hartler

Föreningen Svensk Sjöfart har laddat upp med VR-utrustning, knopar och quiz i montern. Men enligt Johan Hartler, ansvarig för kompetens- och rekryteringsfrågor på Svensk Sjöfart, är det de ombordanställda själva som är huvudattraktionen. 

– Igår pratade jag med en kille som gick natur och gillade teknik, och skulle göra värnplikten i marinen eftersom han tyckte det var coolt med båtar. Jag nämnde att man kan bli sjöingenjör och jobba med båtar hela livet. En halvtimme senare var tillbaka i montern igen och jag såg att han pratade med en av sjöingenjörerna, säger Johan Hartler. 

Intresset för sjöfartsmontern har varit över förväntan. Flest besökare kom i Östersund vilket förvånade Emil Eriksson som själv är från trakten.

– Eftersom Östersund ligger ganska långt inåt landet var jag orolig att intresset skulle vara lågt. Man hör ju inte så mycket om sjöfart här. Men det var faktiskt folk i montern nästan non stop.

Besökarna vill veta hur man gör för att jobba till sjöss och vilka utbildningar som finns. Emil Eriksson och Amadeus Ide informerar om gymnasieskolornas sjöfartsprogram, högskolornas befälsutbildningar och om de nystartade vuxenutbildningarna till manskapsbefattningar på Öckerö och i Härnösand. Själva har de läst i Kalmar båda två och kan berätta om det.

Många som besöker mässan är gymnasieelever, men här finns också äldre som kommit för att leta jobb.

– En herre i femtioårsåldern kom fram till oss och sa att han hade funderat på sjöfarten tidigare. Nu var barnen så gamla att de snart skulle flytta hemifrån och han hade möjlighet att satsa på en ny karriär, berättar Amadeus Ide. 

Emil Eriksson berättar om en kvinna som hade läst för tio år sedan att det var ont om matrosjobb.

– Men nu är det ju brist på matroser, så hon var intresserad av att ta upp drömmen om att jobba till sjöss igen, säger han. 

En insikt som Johan Hartler tar med sig från mässorna är hur okänd sjöfartsbranschen tycks vara. Han påpekar också hur viktigt det är att modulutbildningen med korta utbildningssteg kommer på plats.

– Det är slående hur få som har tänkt på att man kan jobba inom sjöfarten. Och när man väl sår ett frö hos någon och nämner att det tar fyra år att utbilda sig till sjökapten, är det slående hur många som reagerar med ”va, fyra år?!”, säger han. 

Amadeus Ide och Emil Erikson hoppas att de har lyckats värva minst en framtida kollega under de här dagarna. Båda tror att mässor som denna gör nytta.
– Man kanske öppnar en liten dörr eller väcker en tanke hos unga som inte har hört talas om sjöfarten tidigare, säger Amadeus Ide.

Emil Eriksson menar att sjöfarten, och andra branscher, kämpar i uppförsbacke i norra Sverige. 

– Allmänt häruppe är problemet att det är så lätt att ta sig in på gruvan eller fabrikerna, och att det är ganska bra betalt för jobb som inte kräver utbildning. Det gäller att berätta vilka möjligheter som finns inom sjöfarten, och få folk att se att det finns mer än bara den enklaste vägen, säger han. 

Karriärmässan Nolia hölls under vecka 6 och 7 med stopp på totalt sex platser: Umeå, Sundsvall, Östersund, Piteå, Skellefteå och Luleå. Svensk Sjöfart deltog i år på samtliga platser. 

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]