Lars Andersson, ordförande för Sjöfartens Arbetsmiljönämnden, som arrangerar den årliga SAN-konferensen.

Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Folk/företag | Haveri | Regelverk

Olycksarbete i fokus på årets SAN-konferens

”När olyckan har hänt” var temat för årets SAN-konferens som hölls i Göteborg på torsdagen. Ett 80-tal deltagare fick lyssna på en mängd intressanta föreläsningar. 

 Lars Andersson, ordförande för arrangören Sjöfartens Arbetsmiljönämnd, motiverar valet av tema på årets konferens:  

 – Det är ju ett ämne där man hela tiden kan lära sig nya saker och där nya kunskaper tillkommer kontinuerligt. Se till exempel på det förändringsarbete som tillkommit efter Costa Concordia och den olycka som Gotlandsbolaget drabbades av för några år sedan. Så det går alltid att hitta nya infallsvinklar inom det här området, säger Lars Andersson. 

Prisat kemikaliearbete 

Konferensen inleddes med att årets SAN-pris delades ut, som den här gången gick till Anneli Rusth Jensen på Viking Supply Ships för hennes arbete med att minska mängden kemikalier inom rederiet. Förutom äran fick Anneli också ta emot en check på 10.000 kronor. 

Bland föreläsarna kan nämnas journalisten och radioprofilen Jan Mosander – som berättade hur det var att befinna sig ombord på Costa Concordia när katastrofen var ett faktum – och Cecilia Österman från Sjöfartshögskolan på Linnéuniversitetet, som talade om hur man utbildar sig och tränar för det otänkbara.

Stora förändringar

Matserik Eriksson från Stena Line Scandinavia berättade om hur krishanteringsarbetet hos dem har förändrats i grunden på de 26 år han har arbetat inom företaget, och hur man idag är mycket mer strukturerad i hur arbetet efter en olycka ska organiseras. 

– Numera är krisarbetet mycket mer uppdelat och organiserat än tidigare, och vi vet på förhand exakt vem som ska göra vad i händelse av en olycka, sade Matserik Eriksson.    

Även Peter Jodin, säkerhets- och kvalitetsansvarig vid Wallenius Marine, poängterade hur viktigt det är att på förhand vara förberedd på alla möjliga scenarier vid en kris. Han beskrev bland annat Wallenius krisorganisation för de fartyg som befinner sig i piratvatten, och uppehöll sig mycket om hur de alltid förbereder sig noga innan ett fartyg ger sig in i piratvatten. 

– Hittills i år har vi haft 51 fartyg som tagit sig igenom piratområden, och just nu har vi två fartyg i piratvatten. Inför varje sådan passage går vi tillsammans inom organisationen igenom en ”måste-lista”, där jag först informerar befälhavare om hur situationen ser ut just nu och de bekräftar för mig att de är redo. Utöver det har vi en noga reglerad procedur för hur vi ska agera om något av vårt fartyg skulle bli kapat.  

Bra med vakter ombord 

Peter Jodin fick frågan om de har vakter ombord och vad det isåfall har inneburit. 

– Ja, vi har vakter ombord och det fungerar väldigt bra. Vi har ett avtal med en firma som förser oss med vakter, som än så länge – peppar, peppar – aldrig har behövt tillgripa våld. Det har visserligen funnits skiffs i närheten av våra fartyg några gånger, men när de har sett våra vakter har de försvunnit därifrån, sade Peter Jodin från Wallenius Marine.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.