Fotograf: Arctech

Kategori: Specialfartyg

Okonventionell isbrytare

Rysslands transportministerium beställer räddnings- och oljesaneringsfartyg av helt ny typ från Finland.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]lt ny typ från Finland.

isbrytning Arctech Helsinki Shipyard Oy i Helsingfors bygger tillsammans med det ryska varvet Yantar Shipyard i Kaliningrad ett isbrytande multipurposefartyg på uppdrag av transportministeriet i Ryssland. Värdet på ordern är EUR 76 miljoner och nybygget kommer att levereras i december 2013.

Arbetet fördelas mellan varven så att Yantar bygger stålskrovet och Arctech svarar för utrustning och leverans i Helsingfors. Yantar ingår i den ryska koncernen United Shipbuilding Corporation, som även är hälftenägare till Arctech. Den andra halvan av helsingforsvarvet ägs av STX Finland Oy.

– Beställningen befäster Arctech Helsinki Shipyards position som planerare och byggare av världens mest avancerade isbrytande och arktiska fartyg. Denna order är ytterst viktig för oss, eftersom den representerar en helt ny typ av planering och erbjuder oss arbete för åren 2012 och 2013, kommenterar Esko Mustamäki, verkställande direktör för Arctech Helsinki Shipyard Oy.

Aker Arctics design

Projektet har utvecklats av Aker Arctic Technology Inc. och bygger på en design med beteckningen Aker ARC 100. Den har anpassats till detta projekt i samarbete mellan varvet och Aker Arctic.

Det speciella med detta fartyg är att det som isbrytare kan bryta upp en extremt bred ränna, upp till 50 meter. Att det överhuvud taget är möjligt med ett 20,5 meter brett fartyg beror på att man går sidledes. Enligt specifikationen ska nybygget klara av att bryta upp till 60 centimeter tjock is på detta sätt.

Vid konventionell gång – där kan man välja att köra antingen med fören eller aktern före – kan fartyget operera i upp till en meter tjock is. Den asymmetriska skrovformen är patenterad av Aker Arctic Technology.

Framdrift sker med tre styrande propelleraggregat, som kan vridas 360 grader kring sin vertikalaxel. Maskineriet blir diesel-elektriskt med tre diesel-generatoraggregat som tillsammans utvecklar 9 MW. Propellereffekten blir 7,2 MW. Dieselmotorerna kan använda lågsvavlig bunker.

I öppet vatten kommer fartyget att ha en fart på 14 knop. I en meter tjock is är farten tre knop.

Oljesanering

Nybygget kommer att användas för bland annat isbrytning, räddningsbogsering och oljesanering. Även om fartyget klassas för obegränsad trafik på alla hav är utrustningen primärt planerad för operationer i krävande subarktiska förhållanden, främst i den östra delen av Finska viken.

Som isbrytare kommer fartyget att tjänstgöra närmast i hamnar och kustvatten. Ombord finns utrustning för nöd- och havsbogsering av fartyg och olika typer av flytande anläggningar.

Oljesaneringsutrustningen är planerad för att kunna användas såväl i isförhållanden som i grov sjö. Oljan samlas upp mot skrovets vertikala styrbordssida då fartyget rör sig i sidled genom oljeutsläppet. Det oljeblandade vattnet leds in i en tank, där oljan separeras från vattnet med hjälp av borstar.

– Oljesanering i isförhållanden hör till den internationella oljeindustrins största utmaningar. Konceptet med en isbrytare som kan gå med sidan före är helt nytt och resultat av flera års utvecklingsarbete, säger Mikko Niini, verkställande direktör för Aker Arctic Technology Oy.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]