Fotograf: South Jeolla provincial government

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart

Hundratals saknade efter koreansk förlisning

Det är inte ännu klarlagt varför den sydkoreanska färjan Sewol snabbt kantrade på onsdag morgon och sjönk med stora förluster av människoliv.

Under den massiva räddningsinsatsen utanför ön Jeju i Sydkorea har man har räddat 179 personer från den förlista färjan Sewol. Vidare har nio dödsfall bekräftats medan 287 personer fortfarande saknas av de 475 passagerare och besättningsmedlemmar som fanns ombord. Befälhavaren uppges vara en av de räddade.

Snabbt slagsida

Överlevande talar om en ljudlig krasch på onsdag morgon när fartyget hade tre timmar kvar till destinationen Jeju. Därefter fick fartyget uppenbarligen snabbt slagsida varefter det kantrade och småningom sjönk.

En grundstötning uppges som en möjlig orsak till katastrofen. Babords sida av bottnen skulle ha rivits upp och stora mängder vatten skulle snabbt ha trängt in. Det uppges vidare att det finns många grund i det område där färjan sjönk. Enligt koreansk press spekuleras det också att färjan skulle ha avvikit från sin normala rutt för att ta igen en försening i tidtabellen på grund av sen avgång från Incheon i nordvästra Sydkorea.

Avvek från rutten

Yonhap News Agency uppger att koreanska kustbevakningen har förhört befälhavaren och besättningsmedlemmar, som bekräftar att fartyget avvek från den rekommenderade rutten. Vidare uppger kustbevakningen till Yonhap att fartyget gjorde en kraftig gir vid tidpunkten för olyckan. Enligt kustbevakningen kunde det kraftiga oljudet ha berott på att lasten försköts på grund av giren.

Överlevande har anklagat besättningen för att de påbörjade evakueringen alltför sent. Passagerare säger att de fick order att vänta trots att slagsidan ökade. Vidare förekommer uppgifter om att befälhavaren skulle ha varit bland de första som lämnade fartyget.

Sewol byggdes i Japan 1994 och är på 6.586 GT. Hon ägs av Chonghaejin Marine Co Ltd i Sydkorea. Fartyget gjorde två tur- och returresor per vecka mellan Incheon och Jeju.

Kommentarer

  • Anonymous

    Att det skulle finnas några grynnor i området är inte troligt om man ser på sjökortet med fartygets track som lagts ut av yonhap news
    http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20140417000625
    En hård gir pga undanmanöver eller styrmaskinshaveri eller handhavandefel och därefter en lastförskjutning verkar vara upptakten till olyckan.

  • Anonymous

    Med svensk besättning ombord hade detta aldrig inträffat..

    • Anonymous

      Ett fartyg skall kunna lägga rodret dikt över utan att det sjunker ,ett sådant fartyg skall inte lämna kaj. Evakueringen i sig kanske hade gått bättre .

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.