Göteborgs hamn.

Fotograf: Göteborgs Hamn AB

Kategori: Hamn/Logistik

Ökade godsvolymer första halvåret i Göteborgs hamn

Godsvolymerna fortsätter att öka i Göteborgs hamn. Det visar hamnens halvårsstatistik.

I Göteborgs hamn hanterades 433.000 TEU (tjugofotscontainrar) under första halvåret 2022, vilket är en ökning med 5 procent jämfört med samma period 2021. Det skriver hamnen i ett pressmeddelande.

Hamnen ökar också sin marknadsandel i Sverige. I dag har hamnen 52 procent av den svenska containermarknaden, jämfört med 48 procent vid årets början.

– Som hamn har vi visat att vi klarar att serva svensk industri effektivt. Det trots att störningar i det globala logistiksystemet fortsätter att avlösa varandra och ställer till problem i många hamnar. Då är det logiskt att man söker sig till Göteborg i allt större utsträckning, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn AB, i pressmeddelandet.

Explosionsartad ökning inom färjesegmentet

Inom färje- och kryssningssegmenten ökar trafiken explosionsartat, skriver hamnen. Detta då resandet fortsätter att öka efter lättade restriktioner. Passagerarantalet på färja ökade med 197 procent första halvåret 2022, medan kryssningsanlöpen ökade från 6 till 25 stycken under samma period.

Hamnens intraeuropeiska rorotrafik – den som tar rullande gods till och från Storbritannien, Danmark, Tyskland, Polen, Norge och de centraleuropeiska hubbarna Gent och Zeebrugge i Belgien – ökade med 3 procent under första halvåret då 295 000 roro-enheter lastades eller lossades.

Statistik från Göteborgs Hamn A.

Antalet fordon som hanterades i hamnen under första halvåret minskade dock med fjorton procent, och landade på totalt 122.000 fordon. Orsaken är att bilindustrin tampas med komponentbrist och leveransproblem. 

Flödet av energiprodukter genom hamnen ökade med 10 procent jämfört med första halvåret 2022.

Tror på fortsatt tillväxt

Trots varningar om att Sverige är på väg in i en lågkonjunktur tror Elvir Dzanic på fortsatt tillväxt framöver.

– När vi blickar framåt, pratar med våra kunder och ser hur deras orderböcker ser ut så ser vi ganska positivt på tillvaron. Ingen budgeterar med lägre volymer, varken för resten av året eller in i nästa. Men med det sagt är jag inte blind för omvärlden. Vi ser kriget i Ukraina och vad som händer med inflationen, räntorna och elpriserna precis som alla andra. Men signalerna jag uppfattar från industrin pekar inte mot minskade produktionsvolymer, snarare tvärt om, säger Elvir Dzanic och fortsätter:

– Utöver det är jag övertygad om att vi som hamn kommer att fortsätta ta marknadsandelar. Vi fortsätter att skapa förutsättningar för minskade koldioxidutsläpp, ökar vår digitala förmåga och breddar vårt linjeutbud. Det är viktigt för oss och något som skapar värde för våra kunder.