Fotograf: Peter Lydén / Green Cargo

Kategori: Container | RoRo | Torrlast

Ökad tågtrafik till Skandiahamnen

Samtidigt som de traditionella godstransporterna minskade förra året så ökade den statliga tågoperatören Green Cargo sina intermodala transporter, i synnerhet till och från hamnarna i Göteborgsområdet. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] i Göteborgsområdet. 

Sammanlagt har därför Green Cargo ökat kapaciteten till och från Skandiahamnen med 60 procent.  

– Vi har haft stor framgång senaste året när det gäller intermodala affärer, särskilt till och från Göteborg. Det har medfört ett ökat tryck på vår kapacitet och vi har jobbat hårt för att steg för steg öka  antalet tågavgångar till och från Skandiahamnen, säger Green Cargos försäljningschef Richard Kirchner i ett pressmeddelande. 

Angenäm utmaning

Den ökning av frekvensen till och från Skandiahamnen med 60 procent som genomförts innebär att Green Cargo kör motsvarande 22 hela godståg varje vecka i denna relation.  

– Göteborg är en stor destination för containertrafiken med tanke på mängden båtar som angör och lämnar Göteborgs hamnar. Våra volymer till Göteborg ökar och det skapar en angenäm utmaning för oss helt enkelt, säger Richard Kirchner.    

Ökad kapacitet till flera orter

Det är en anpassning av transporttiderna i Green Cargos nätverk som är en bidragande orsak till ökningen av de intermodala transporterna. I och med att containers och trailers tas med i Green Cargos ordinarie godståg med blandat gods, så krävs inte heltåg fyllda med intermodalt gods för att kunna erbjuda transportlösningar med hög frekvens.  

Intermodal trafik i Green Cargos nätverk innebär också att Göteborgs hamnar har tågförbindelse med nästan 40 orter i landet. Green Cargo har även ökat kapaciteten i förbindelserna till och från Gävle, Halmstad och Norrköping för att möta kundernas intermodala transportbehov.  

Totalt ökade de intermodala inrikesvolymerna under första kvartalet 2013 med 33 procent jämfört med samma period 2012.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]