Caroline Russ är byggd 1999 och tar 102 trailrar.

Fotograf: Stena Line

Kategori: RoRo | Hamn/Logistik

Ökad Stena-kapacitet Holland-England

Stena Line ökar kapaciteten på linjen Rotterdam–Killingholme. Ett ytterligare rorofartyg sätts in för att möta det växande behovet.

Enligt Stena Line har trycket på de befintliga linjerna mellan holländska Rotterdam och engelska Killingholme ökat så pass mycket att man nu sätter in ett extra fartyg.

Totalt fyra fartyg 

I nuläget har man dels de två ropaxfartygen Stena Transit och Stena Transporter som går på linjen Hoek van Holland–Killingholme, dels rorofartyget Stena Scotia som trafikerar linjen Europoort–Killingholme.

För att öka kapaciteten mellan de bägge länderna sätter man nu in det extra rorofartyget Caroline Russ på den sistnämnda linjen, det vill säga mellan Europoort och Killingholme. Caroline Russ ägs av tyska koncernen Ernst Russ och enligt Jesper Waltersson, presschef på Stena Line, hyrs fartyget in på time charter ”tillsvidare”.

Åtgärden innebär att man ökar antalet avgångar från vardera riktning från tre till sex avgångar i veckan, där den första avgången med Caroline Russ kommer att ske från Europoort den 31 oktober.

”Nästa steg”

– Vi har sett en kraftig tillväxt på transportmarknaden till Storbritannien under ett flertal år. Vi satte in fraktfartyget Stena Scotia 2014 för att tillmötesgå de ökande trafikvolymerna, och jag är nu mycket stolt över att meddela att vi nu tar nästa steg i vår strategiska utveckling av linjen mellan Rotterdam (Europoort) och Killingholme, säger Annika Hult, Route Manager vid Stena Line North Sea, i ett pressmeddelande.

Caroline Huss är 153 meter lång och 20,6 meter bred och tar 102 trailrar och 12 passagerare. Hon är byggd 1999 och har portugisisk flagg.