[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]klart är inte bestämt.
De två halvfärdiga färjorna köptes i februari in av konkursboet efter P+S Werften i tyska Stralsund till ett pris av EUR 31,6 miljoner, vilket väl får anses vara ett fyndpris mot bakgrund av att det ursprungliga priset på de båda färjorna uppges ha varit EUR 183 miljoner.
Förhandlingar pågår
Scandlines arbetar nu med att ställa samman specifikationerna för om- och färdigbyggnanden av de båda fartygen, och man kort kommer inom kort överföra skroven till ett ombyggnadsvarv. Enligt uppgift förhandlar man med ett antal nordeuropeiska varv om var byggnationen ska ske, och man förväntas senast i april komma överens med något av dess varv.
När fartygen är färdigbyggda, vilket väntas ske någon gång nästa år, är planen att de ska ersätta färjorna Kronprins Frederik och Prins Joachim på linjen Gedser-Rostock.
Förses med hybridsystem
Enligt Scandlines kommer de två färjorna att förses med ett hybridsystem, eftersom man sedan tidigare har mycket goda erfarenheter av det hybridsystem som är installerat på Prinsesse Benedikte på linjen Rødby-Puttgarden.
I kombination med att de båda färjorna dessutom förses med en skrubber uppges de därför komma att uppfylla de utsläppskrav som träder i kraft den 1 januari 2015.
[/flowy_subscriber_only]