Rapporten föreslår att regionens containertrafik koncentreras till Nynäshamn medan Värtan och Frihamnen renodlas för färjor och kryssningsfartyg (se SST nyhetsbrev 56/05). Men Handelskammaren menar att det inte går att särskilja persontrafiken från godstrafiken utan att den kommersiella basen för hela trafiken äventyras. Rederiernas planer för nytt tonnage riktar i allt större utsträckning in sig på ro-pax-färjor, skriver man.
På grund av omfattande investeringar i containertrafiken i bl.a. Göteborg och Helsingborg anser Handelskammaren att behovet av satsningar i Stockholmsregionen är mycket osäker. Man menar också att turistströmmarna och godstrafiken till och från Ryssland i framtiden kommer att dominera utvecklingen i regionen. Därför behövs en långsiktig strategi om Stockholm som sjöfartsstad.
”En sådan strategi berör inte bara Stockholms stad, regionen och Sverige. Den berör i lika hög grad Finland, Estland, Lettland och Ryssland”, skriver Handelskammaren i sitt remissvar.
Om containertrafiken flyttar från Stockholm kan 10.000 bostäder och arbetsplatser för 30.000 personer byggas, enligt Stockholms stads rapport. Handelskammaren är kritisk till förslaget – verksamhet som kan störas ska inte planeras i de områden som kan komma att störas av hamnverksamhet. Handelskammaren motsätter sig även avvecklingen av oljehanteringen vid Loudden med hänvisning till miljöeffekterna av längre transporter.
Vad gäller planerna i Nynäshamn konstaterar Handelskammaren att dessa verkar vara mer motiverade av en önskan att få bort hamnverksamhet för att få plats med bostäder, än att stärka Stockholm som centrum för sjöfarten i regionen.
Anna Ljunggren
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]junggren[/flowy_subscriber_only]