Hans Anton Tvete, DNV_GL talade om drönarfartyget ReVolt på Sjölog 2015.

Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Ekonomi | Forskning

”Obemannade fartyg vore toppen”

DNV-GL:s Hans Anton Tvete och Transatlantics vd Helène Mellquist deltog också i Sjölogs seminariedag på Lindholmen Science Park igår eftermiddag, om framtidens obemannade fartyg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rmiddag, om framtidens obemannade fartyg.

Hans Anton Tvete berättade om DNV-GL:s konceptfartyg ReVolt, framtidens obemannade, batteridrivna fraktfartyg som Sjöfartstidningen skrivit om tidigare.

Det är ett spännande projekt både ur lönsamhetssynpunkt för rederinäringen men också ur säkerhets och miljösynpunkt.

– Eftersom fartyget inte har något roterande maskineri, annat än propellern som finns utanpå och därför är lätt åtkomlig, är underhållskostnaderna mycket låga, hävdade Hans Anton Tvete.

Bra för miljön

Han tillade att CO2-utsläppen minskar med cirka 4.100 ton/år, jämfört med ett traditionellt fartyg i samma storleksklass.

Batterierna är mycket dyra, medan driften av det obemannade fartyget är billig. Det beräknas ha en livstid på 30 år och ska enligt DNV-GL kunna tjäna in 50 miljoner dollar under den tiden.

Även om tekniken finns är det dock ganska långt kvar innan obemannade fartyg kan bli verklighet. Först måste lagarna tillåta förarlösa fartyg.

– Det finns många hinder på vägen, men fartyget är en inspirationskälla för både skeppsbyggare och rederier. I den norska ekonomiska zonen är små general cargo-fartyg absolut vanligast, de utgör 23,4 procent av alla fartyg i zonen. Och flottan är gammal, den behöver förnyas.

Gammal flotta

I Norge skulle 3,8 miljarder ton kunna flyttas från väg till sjö. Där finns en potential för förnyelse, enligt Hans Anton Tvete.

Han fortsatte berätta att fartygen i den befintliga flottan i genomsnitt gör 8,7 knop, tar cirka 107 TEU och anlöper många hamnar.

Det är verkligheten bakom DNV-GL:s ReVolt-projekt.

Konceptfartyget tar 100 TEU, gör i genomsnitt 6 knop och har en räckvidd på 100 nautiska mil.

– I ReVolt går 60 procent av energin till framdrivningen, bara 40 procent försvinner. Jämför det med ett traditionellt fartyg, där ofta bara 15 procent av energin blir kvar till framdrivningen, sa Hans Anton Tvete.

Säkerheten ifrågasatt

Och hur är det med säkerheten till sjöss om fartygen är obemannade?

– 85 procent av alla olyckor till sjöss beror på den mänskliga faktorn. Det talar för att ta bort människan, konstaterade han.

Märkligt nog blev inte ReVolt-projektet ifrågasatt av studenterna under seminariet. Obemannade fartyg innebär ju att arbetsmarknaden minskar ytterligare för de blivande sjöbefälen.

Nästa talare var Transatlantics vd Helène Mellquist och hon stack ut hakan och hävdade att obemannade fartyg vore fantastiskt bra.

Ingen reaktion på det heller.

Transatlantic på väg upp

Heléne Mellquist hade dock betydligt mer att säga. Ämnet för hennes föredrag var egentligen hur hon lyckats vända Transatlantics röda siffror till svarta. Om än inte inom alla segment.

– Min uppgift när jag anställdes var att ändra Transatlantics riktning med usla resultat.  Jag började leta efter siffrorna, var fanns det som kunde förändras? Jag tittade i nästan alla hörn och överallt var det tomt.

Det hon slutligen hittade var den kvarvarande personalens kompetens. Med hjälp av den satsade hon på att förstärka den kommersiella sidan av verksamheten.

– Vi frågade oss var tillväxtmöjligheterna fanns och fann att det var på containersidan. Men vi ville samtidigt behålla vår ganska bra roro-del. Bulk beslöt vi oss däremot för att överge.

Färre anställda

Transatlantic stängde åtta kontor i norra Europa, minskade landpersonalen från 210 till 45 och samlade dem i Göteborg. Flottan minskades från 50 till 25 fartyg.

– Vi flaggade också om till Gibraltarflagg och tjänade 10 miljoner kronor per år på det. Sådant går inte att blunda för.

Det var efter den djupdykningen ner på kassakistans botten och kampen för att ta sig upp därifrån, som Helène Mellquist lade till det där om att obemannade fartyg vore toppen ur konkurrens-, effektivitet och miljösynpunkt.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Elake kaptenen

    För flygplan finns tekniken idag för att både starta, landa och flyga automatiskt. Ändå sitter det faktiskt alltid två välutbildade piloter där framme…

    • Snälle kaptenen

      Piloter inom flyget har hög status i samhället av någon anledning. Välutbildade piloter, hmm….. Att utbilda sig till Pilot inom trafikflyget görs på en 2 årig YH-utbildning inkluderat teori och praktik. Att utbilda sig till Sjökapten/Sjöingenjör görs på en 4 årig högskoleutbildning inkluderat teori och praktik. Därefter följer en massa år som aktiv styrman/(fartygsingenjör) innan man kan bli befälhavare ombord på såväl större flygplan som större fartyg. Att säga att piloter är välutbildade är inte fel men sjöbefäl har en betydligt högre och mer kvalificerad utbildning.

  • Heléne Mellquist

    Nja, jag sa att konkurrenskraftiga, effektiva och miljömässigt framstående fartyg vore toppen för oss.

  • Anonymous

    Känns som att jag antingen är för negativ eller att de som vill ha obemannade fartyg inte varit till sjöss på riktigt. Ser gärna fler kommentarer till detta med obemannade fartyg med tanke på eventuella olyckor och det efterföljande arbetet med ansvarsbiten etc.

  • Ragnar Hedenhös

    Vore billigare miljövänligare och underhållsfritt och kräva ingen personal överhuvud taget om vi skulle kunna teleportera grejer över jordklotet

  • Göran Andersson

    Någon måste styra och serva det obemannade fartyget som man gör med flygande drönare idag. Bra ide att ta fram energisnåla fartyg och man kan ju ha en väldigt liten bemanning ombord. Det är inte riktigt detsamma att föra ett flygplan från land som att föra ett fartyg från land. Det verkar vara alla teknikers dröm att bli kaptener iland .

    • Anonymous

      DNV-GLs fartyg skulle faktiskt köras utan någon som satt iland och styrde berättade dom. Jämföra data från ARPA, GNSS, AIS, kamera mm för att sedan räkna ut korrekt åtgärd. Här finns mer eller mindre hela presentationen de drog på Sjölog. https://www.youtube.com/watch?v=ROXjY0fWKIM

  • Ej gud

    Hör hemma på en bokmässa för scienfiction eller om MAN TÄNKER lite! skräck avdelningen. Dumheter gränsande till kriminelt tänkande. KOM IHÅG att teknik går alltid sönder! Det ända
    man inte vet säker är NÄR. Vem vill försäkra något sådant? Börja med obemanad passagerar fartyg så får vi se vad marknaden tycker. Och börja med att test gänget stiger på själv första resan till USA ostkust avgång januari månad från Europa.

  • Einstein

    Det är falsk matematik när man säger ”– 85 procent av alla olyckor till sjöss beror på den mänskliga faktorn. Det talar för att ta bort människan, konstaterade han.”
    Hur många olyckor som har avvärjts pga av att fartygen är bemmanade finns det ingen statistik på. Ingen maskin kan ännu mäta sig med en människa när det gäller att snabbt fatta ett beslut i en ny situation.

    • Anonymous

      Fel. En dator kan fatta beslut på långt mindre än en tusendels sekund. Däremot kan inte en dator fatta ett beslut som den inte är programmerad för att hantera, och det är där problemen kommer uppstå. Programmerarna kan inte förutspå varje tänkbar situation, så förr eller senare kommer det obemannade fartyget råka ut för någon det inte kan hantera.

      • Humanpower

        Fel fel fel. En dator kan bara fatta beslut den är programmerad för. I en ny situation är människan oslagbar.

      • Motsägelsefullt

        Du skriver samma som Einstein men påstår ändå att det är fel?

  • Per Liljeqvist

    ”– 85 procent av alla olyckor till sjöss beror på den mänskliga faktorn. Det talar för att ta bort människan, konstaterade han.”

    De gångerna tekniken har strulat, hur stor är procentsatsen där mänskliga faktorn har avstyrt en olycka?

    • Anonymous

      Haha…bra poäng!!!

  • Hoo

    Obemannade rederikontor och sjöfartsmyndigheter är ju mer kul…när katten är borta…:)
    Skämtåsido,
    Värdet ligger ju i fartyg o last. Hur ska dessa kunna skydda sig mot pirater mm utan ögon och öron??

    • Allt går att ändra om man vill

      Högspänningsstängsel runt om och värmesökande kulsprutor.
      Finns redan ”på hyllan” för den som vill köpa.

    • Anonymous

      Finns det inga människor ombord så finns det heller ingen besättning att kidnappa och kräva lösensumma för. Har ett obemannat fartyg råkat ut för pirater så finns det heller inga hinder för polisiära myndigheter att återta fartyget. Riskerar man ingen gisslan så kan de militära skjuta fritt. Att sedan piraterna stryker med, kan knappast anses som ett problem.

  • Anonymous

    Det är möjligt att tekniken kommer att finnas för att köra obemannat. Åtminstone långa sträckor på öppet hav med besättning som embarkerar vid kustanlöp. Men det är inte det som är grejen i denna artikel. Att representanter för redarna ställer sig på ett evenemang, anordnat av blivande sjöbefäl(förhoppningsvis), och slänger detta i ansiktet på åhörarna….! Det är inte bara oförskämt utan dessutom oerhört klumpigt och dumt. Det är redan nu ett under att någon överhuvudtaget väljer en sjöbefälsutbildning i detta land. Det visar väl bara på att vissa svenska redarna har noll avsikt att flagga hem, vare sig de får tonnageskatt eller inte. Om de var måna om att säkra sig duktiga svenska ungdomar inför ett eventuell positivt besked angående tonnageskatten,så skulle de avstå från dylika anföranden .Konstigt att ingen enligt artikeln i alla fall, reagerade på detta. hade jag själv varit sjöbefälsstudent, så hade jag blivit störtförbannad över denna arrogans.

    • Anonymous

      +1 VERKLIGEN OFÖRSKÄMT!!!

    • Sjökapten

      Det är väl ren ärlighet från redarnas sida. Dom talar om vad dom tror om framtiden.
      Att tex Transatlantics VD tror att det är framtiden betyder ju heller inte att hon tycker om det. Bara att hon tror det kan bli så.
      Värre hade väl varit om dom ställde sig och sa att det kommer behövas 5 styrmän till var båt i framtiden och inte menat det. Eller är jag helt korkad?

    • Kerstin

      möjlighet till frågor och att reda ut oklarheter. Teknik som denna är givetvis någonting som kan kännas hotfull för studenter som utbildar sig till kaptener och ingenjörer, men den blir inte mindre aktuell för att den ignoreras. Efter seminariet blev iaf jag mer införstådd i hur det fungerar, hur långt det är från verklighet, samt att detta främst är för att ersätta transporter som i dagsläget sker på väg. Kanske relevant för alla som studerar på sjösektionen att veta?

    • Anonymous

      ”Märkligt nog blev inte ReVolt-projektet ifrågasatt av studenterna under seminariet. Obemannade fartyg innebär ju att arbetsmarknaden minskar ytterligare för de blivande sjöbefälen.”
      ”Nästa talare var Transatlantics vd Helène Mellquist och hon stack ut hakan och hävdade att obemannade fartyg vore fantastiskt bra.

      Ingen reaktion på det heller.”

      Hans Anton var tvungen att gå under eventet och hann inte stanna kvar på den längre Q&A som fanns tillägnad seminariet för frågor utan det blev en kortare frågestund. Just denna fråga kom faktiskt upp oavsett vad tidningen skriver…
      En SOL-student frågade lustigt nog om hur detta har mottagits av branschen då arbetstillfällen kommer förloras och Hans Anton svarade relativt undvikande att arbetssysslorna kommer förflyttas till andra poster helt enkelt.

      Det var också fler frågor än vad som hanns med så texten blev väldigt missvisande.

  • Allt går att ändra om man vill

    Om man inte tror att det går att köra en båt obemannad, med rätt teknik installerad naturligtvis, så är man antagligen extremt teknikfientlig eller helt enkelt färdig för pensionärssoffan.
    På dom senaste 40 åren har vi minskat besättningen på en genomsnittlig lastbåt från kanske 25-30 man till dagens 10, och hela tiden har några sagt att det är omöjligt trots att det går bevisligen går, varje dag. Varför skulle inte den utveckligen kunna fortsätta i kommande generationer?
    Sen kan man ha olika åsikter om huruvida det är önskvärt eller ej men det skall inte förväxlas med den tekniska genomförbarheten.

  • Virus

    Vad skall vi med människorna till överhuvudtaget. Det bästa vore nog om mänskligheten togs bort helt från planeten. De varor som behöver fraktas kan då fraktas av robotar!

    Människan är ett virus för planeten jorden. Vi förstör medvetet jorden, precis på samma sätt som ett virus förstör cellen.
    Jag tror uppriktigt att mänskligheten är ett virus som hoppar från planet till planet. Adam & Eva kom som flyktingar ifrån en planet som vi förstört. Nu är det dags att bygga en ny farkost så vi kan skicka ett nytt virus till nästa planet.

  • Cowboy

    Olyckor kommer att ske även om man tar bort människan från fartyget. T.ex. vid en bärgningsaktion, anlöp i hamn eller vid reparation till sjöss. Man flyttar bara runt problemet. Olyckor kommer alltid att ske, hög teknologi eller ej. Vidare, ett konventionellt enkelt handjagat fartyg kontra ett teknikkrävande fartyg hur mycket av naturens resurser kräver de om man räknar in produktion, drift och underhåll och återvinning? Ett högteknologiskt fartyg kräver satellit uppkoppling vilket också är ett resursbegär. Helikopter ut vid haveri kräver resurser det med. Kontrollrum iland kräver resurser också. En produkt i handeln blir inte mycket dyrare med en besättning ombord, det har SEKO visat med sin undersökning sjyssta bananer. Varför ska allt automatiseras även om det verkligen inte behövs alls? Visst är det en för vissa ingenjörer med kontrollbehov en dröm men behövs det? Nej anser jag. Hög teknologi stänger ute många människor från arbetsmarknaden med. Ska alla tvingas bli ingenjörer i framtiden? Snacka om enfald.

    Även om man kan, måste man göra det? Är det vi ska sträva efter, att bli effektiva maskiner?

    • Anonymous

      Du har helt rätt i att vi kanske inte skall göra det, även om det går.
      Men det är inte samma sak som att det inte går.
      Alltför många verkar inte kunna skilja på vad som är möjligheter och vad som är önskvärt.

  • Jacek Mroczek

    Märklig att lärda människor kan säga att dagens fartyg använder endast 15% av energi till framdrivning? Antagligen använder de fartygen på fel sätt eller slösar med energi ombord. Nästa frågan är, idag med allt som händer i världen and alla terror hat som finns vem vill ha ett fartyg, där en duktig hackare kommer in i styr system och sänder den till ett strand eller hamn ingen kan förutser? Det finns teknik man kan utveckla som är både ekonomiskt och energi/miljövänlig och dessutom ger arbetstillfällen. Vem ska handla prylar fartygen leverera om ingen har jobb?

    Flyg hade samma tanke redan för många år tillbaka men klokt förutsåg att ingen vill ha eller flygga ett plan som man styr från land/kontainer.
    Och sist men inte minst, där sitter studenter som lyssnar och klappar i händerna för en teknik som kommer att göra de arbetslösa eller som gör att det de läser idag ingen kommer behöva om några år? Lycka till med studier säger jag idag!
    mvh
    Jacek

    • Anonymous

      Angående dom 15% som kommer till nytta för framdrivningen så är nog de flesta experter ense om att energiförlusterna ligger på den nivån ja. Men det är nog inget större fel gjort ombord utan det är fysiken som är sådan.
      Tex uppstår redan i motorn en jättestor förlust. Tänk på all värme som uppstår och måste kylas bort alternativt ryker ut gjenom skorsten, vibrationerna som man inte han ha till nånting, samma sak med oljudet. Av det som sedan blir kvar av användbar energi på propelleraxeln försvinner också en hel del i vattenmotstånd etc.
      Googla lite på ämnet så hittar du forskarrapporter som kommer till dessa siffror.

  • Jacek

    Hej igen!
    Inte min mening att polemisera i alla detaljer men en sak som jag reagerar på här är alla dessa experter och rapporter. Själv har jag ingen forskare/expert bakgrund men jag är en praktiker som började sin karréer på 80 talet och hade genomgått tvåtaktare, fyrtaktare och nu nästan Scrubber utveckling. Många rapporter har jag redan läst och måste säga att inte allt stämde med det som dessa predikade!
    Jag just kollade på Wärtsiläs senaste förbränningsmotorer med verkningsgrader upp till 96,0%(?) och som liknar MAN B&W och andra. Experter skriver beroende vem som beställer eller det mode dem vill skapa och det finns massor av detta vara på nätet. Jag tycker om teknik och allt den skapade men reagerar på smutskastning och dylik.
    Elmotorer och batterier är inget som är felfritt och även där finns det många rapporter som skapades, dock här nämns endast batterier och propeller. Vi som jobbar med detta vet att ett ställverk alstrar så mycket värme att kraftig ventilation och AC är inga undantag, styrsystem med tyristorer/transistorer/motstång behöver kylflänsar, ventilation eller AC att kunna jobba överhuvudtaget. Finns det en propeller då finns det en axel och friktion, där även värme. Inte ovanligt att stora kondensatorer får kortslutning och exploderar som leder ofta till ett brand. Utöver propeller måste batterier driva alla kyl/värme kontainer eller lasttankar som också har förluster.
    Frågan är om vi alla, för samhällets bästa och inte bara pga. ekonomiskt vinst vill ha obemannade fartyg ute till sjös som flyter okontrollerad i mycket dåligt väder?
    mvh
    Jacek

    • Anonymous

      Förutom förlusten i motorn finns ju alla andra förluster i vattenmotstånd mm som iof är helt naturliga men inget som man har nytta av. Och det som verkligen spelar någon roll är ju hur mycket man får ut av det man vill uppnå, i detta fallet transport av varor och passagerare antar jag.
      Sen har detta antagligen mycket lite med obemannat eller bemannat fartyg att göra men lika fullt är det som det är.

  • Anonymous

    En diesel motor har en verkningsgrad på ca 40% räknat från kemisk energi frigjord i förbränningen till vevaxeln.

    • Anonymous

      Ja, och kan sedan fartyget tillgodogöra sig max hälften av den energin till framdriften (resten går bort i vattenmotståndet) så blir verkningsgraden på det bränsle man stoppar in ca 20%. Att man skall behöva diskutera sånt som är kännt sedan länge. Har ni inte Google eller?

  • Anonymous

    ”Märkligt nog blev inte ReVolt-projektet ifrågasatt av studenterna under seminariet. Obemannade fartyg innebär ju att arbetsmarknaden minskar ytterligare för de blivande sjöbefälen.”
    ”Nästa talare var Transatlantics vd Helène Mellquist och hon stack ut hakan och hävdade att obemannade fartyg vore fantastiskt bra.

    Ingen reaktion på det heller.”……………………………………………………………………….

    Hans Anton var tvungen att gå under eventet och hann inte stanna kvar på den längre Q&A som fanns tillägnad seminariet för frågor utan det blev en kortare frågestund. Just denna fråga kom faktiskt upp oavsett vad tidningen skriver…
    En SOL-student frågade lustigt nog om hur detta har mottagits av branschen då arbetstillfällen kommer förloras och Hans Anton svarade relativt undvikande att arbetssysslorna kommer förflyttas till andra poster helt enkelt.

    Det var också fler frågor än vad som hanns med så texten blev väldigt missvisande.

  • Anonymous

    Om det blir verklighet, kommer sjöfartsnäringen att krympa som bransch .i.e. lägre omsättning hos rederierna. Lägre kostnader leder ju till lägre frakter = > lägre omsättning. Men den totala nationella ekonomin kommer att gynnas. Frågan är hur lönsamheten påverkas.

  • Ej Gud och den andre heller

    Det är interessant att ingen ägar vill underhålla sina vinst maskiner ”fartyg” det är illa redan nu med underhåll. det finns inga 300 personer som står och väntar på kajen vid ankommst och målar ALLT över en natt och klara innan avgång. Jacek du har en poäng! Kapitalisten som system tror att allt ordnar sig bara man köper ett senario och sjösätter detta till den grå allmänheten. Inget system är starkare en sin minsta detalj eller om ni så vill ”BRICKA ( ja sådan av metal) för M4 skruvförband” scenariot var att den ramlade bort / föll av. Reservdels pris några ören styck. Vad hände sedan? JO m/s Obeman blev drivande som hjälplös haverist. Det är ingen fantasi från min sida utan ett kan händ när som helst fakta. Också att flyga helikopter ut till m/s Obeman låter sig inte göras!? Också det finns ingen fallskärms hoppande rese reparatör kvar i LIVET efter några försök i mörkret fem dygn öster om Newfoundland. Jo ja sa att resevdelen kostade några ören. Men arbetskostnad finns inte ens att köpa. Då händer detta i stället. Kontroll datorn ombord är programerad att öppna den så kallade ”Norska” nödutgången dvs en stor ventil i botten så att fartyget sänker sig själv. Som man sa för hade det varit en Grek redare så vet inte ni på försäkring bolaget om den där ventil. Och alla på land jublar VI undvek en natur katastrof tack vare att naturen/havet sänkte m/s Obeman ( 198 000 dwt, Container max vessel såklart) inte ens en ensam wiper hade kapialisten råd med aktie ägarnas vinst krav till lätt inte detta. Mantrat var förstås att ALLA utgifter är av ondo och endast inkommster ” helst så kortfristig intjänade som möjligt” är av godo. Summa sumarum AKTIE ÄGARNA VILL HA den här saken byggd. Frågan är i framtiden snart eller längre fram så måste vi människor omyndig förklara KAPITALISTEN innan det slutar som m/s Obeman som ytterligare en haverist i mänsklighetens historia. Sov gott vi är inte där ännu! Det finns något som heter den tekniska verkligheten med saker och ting.

  • Ej Gud och den andre heller

    Nuvarande Transatlantic VD höjde resultatet genom at avyttra tillgångar och minska utgifterna.
    Resultat ett mindre rederi MEN kortsiktigt snabb vinst ökning ” eller minskad förlust” ja vad som måste göras, gör det helst igår. Redare var något som har funnits och dom spelade om VM guld på den tiden inte en plats i ett korplag. Dom som vill till VM MÅSTE satsa ALLT dom har av sin vilja. Den som är glad OCH NÖJD med second best. Kommer aldrig att ta sitt rederi till den högsta divisionen. Men det finns rederi dynasterier som har bytt sport i stället och tävlar i mat SM ibland NM ” Nordiskt mästerskap”. Men att bytta ”sport” är att kasta alla surt förvärvade erfarenhet i sjön. Och dom har tagit generation att finslipa fram och kostat mycket investerad TID.

  • Martin

    85% av alla olyckor beror på människan säger ni. Hur vore det att använda kunnigt folk då? Förresten dom har väl hittat jobb iland vid det här laget. Som ni bäddar får ni ligga!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]