Fotograf: Wikimedia Commons

Kategori: Säkerhet | Torrlast

Nyttjandeförbud för Rix Emerald

Efter att torrlastaren Rix Emerald på torsdagen anlände till Kalmar utfördes en grundlig inspektion, vilken ledde till nyttjandeförbud.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]e till nyttjandeförbud.

Rix Emerald, fartyget som enligt medierapporterna ”skenade” på Göta älv för två veckor sedan, har nu belagts med nyttjandeförbud. Det skedde efter att Transportstyrelsen genomfört en inspektion av fartyget i Kalmar – den första svenska hamn som fartyget anlöpte efter att utan tillstånd ha lämnat ankarplatsen utanför Göteborg innan en inspektion kunde genomföras.

24 brister

Pekka Piirainen, Transportstyrelsens tjänsteman i beredskap, säger till Sjöfartstidningen att 24 brister uppdagades under inspektionen i Kalmar.

– Nödgeneratorn startade inte, det saknades livräddningsutrustning, undermåligt underhåll, besättningen uppfyllde inte sina avtal och dubbel bokföring, nämner han som några exempel. 

Måste åtgärdas

Pekka Piirainen berättar att klassningssällskapet Rina var ombord när Rix Emerald anlände till Montrose i Skottland efter att ha lämnat ankarplatsen utanför Göteborg.

– Vi har bara fått information om att de testade grejerna och att de funkade. 

Transportstyrelsen kräver nu att 23 brister åtgärdas innan fartyget får lämna hamnen. De brister som nu uppdagats kan inte ha uppstått efter de senaste inspektionerna, menar Pekka Piirainen.

– Skulle hon nu smita får hon tillträdesförbud enligt direktiven.

Tillträdesförbud, eller Refusal of Access (banning), innebär att ett fartyg avvisas tillträde till en hamn i Paris MoU-regionen.

Lettisk ägare

Enligt databasen equasis.org ägs Cypernflaggade Rix Emerald av Rix-E Shipping med Rix Shipmanagement i Riga som redare och managementbolag. Hon befraktas av danska Baltic Shipping Company.

Fartyget är byggt 1995 och på 3.000 dwt.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]