Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Container | Miljö | Tank

Nytt svenskt system för Arktis-övervakning

Sjöfartsverket kommer i samband med isbrytaren Odens expedition till Arktis att testa ett nytt system för sjötrafikövervakning. Systemet är ett samarbete mellan Sjöfartsverket och Chalmers. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tsverket och Chalmers. 

Det är mot bakgrund av den stadigt ökande sjötrafiken i Arktis som Sjöfartsverket nu vill testa det nya övervakningssystemet under Odins kommande forskningsexpedition. Dels har behovet av säkerhet och miljöskydd ökat i området, dels är Arktis ett av svåraste områdena i världen att skydda mot olyckor. Det nya systemet är därför tänkt att förbättra förutsättningarna för sjöräddning, isbrytarassistans och miljöskydd.  

– Sverige har en lång erfarenhet av vintersjöfart i de norra delarna av Östersjön och Bottenviken. Vår kunskap är värdefull för säkerhet och miljöskydd nu när nya trafikmönster i Arktis börjar ta form, säger projektledaren Per Setterberg på Sjöfartsverket.

Bygger på befintlig teknik 

MICE, eller MONALISA Ice, som projektet heter drivs i samarbete mellan svenska Sjöfartsverket och Chalmers tekniska högskola i Göteborg. MICE syftar till att dra nytta av det bredare MONALISA-projektet som leds av Sjöfartsverket och gör det möjligt att övervaka sjötrafiken globalt utan behov av landbaserad infrastruktur som till exempel AIS-basstationer eller radiokommunikation.

– Vi drar nytta av konceptet Sea Traffic Management (STM) som utvecklats inom ramen för MONALISA-projektet och anpassar det till den arktiska miljön, säger Per Setterberg.

Fartygen blir basstationer

Tekniken bygger på att fartygen i området används som basstationer för att skicka information om omgivande trafik samt egen kurs, fart, position och andra relevanta uppgifter. Informationen utbyts med en koordineringscentral i land via satellitlänk. Samma satellitlänk används sedan för utbyte av fartygsrutter och annan nödvändig kommunikation mellan fartyget och landcentralen.

– Det är en lösning på behovet av förbättrad sjötrafikövervakning, samordning och stöd i den arktiska regionen, säger Per Setterberg. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]