[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tsverket och Chalmers.
Det är mot bakgrund av den stadigt ökande sjötrafiken i Arktis som Sjöfartsverket nu vill testa det nya övervakningssystemet under Odins kommande forskningsexpedition. Dels har behovet av säkerhet och miljöskydd ökat i området, dels är Arktis ett av svåraste områdena i världen att skydda mot olyckor. Det nya systemet är därför tänkt att förbättra förutsättningarna för sjöräddning, isbrytarassistans och miljöskydd.
– Sverige har en lång erfarenhet av vintersjöfart i de norra delarna av Östersjön och Bottenviken. Vår kunskap är värdefull för säkerhet och miljöskydd nu när nya trafikmönster i Arktis börjar ta form, säger projektledaren Per Setterberg på Sjöfartsverket.
Bygger på befintlig teknik
MICE, eller MONALISA Ice, som projektet heter drivs i samarbete mellan svenska Sjöfartsverket och Chalmers tekniska högskola i Göteborg. MICE syftar till att dra nytta av det bredare MONALISA-projektet som leds av Sjöfartsverket och gör det möjligt att övervaka sjötrafiken globalt utan behov av landbaserad infrastruktur som till exempel AIS-basstationer eller radiokommunikation.
– Vi drar nytta av konceptet Sea Traffic Management (STM) som utvecklats inom ramen för MONALISA-projektet och anpassar det till den arktiska miljön, säger Per Setterberg.
Fartygen blir basstationer
Tekniken bygger på att fartygen i området används som basstationer för att skicka information om omgivande trafik samt egen kurs, fart, position och andra relevanta uppgifter. Informationen utbyts med en koordineringscentral i land via satellitlänk. Samma satellitlänk används sedan för utbyte av fartygsrutter och annan nödvändig kommunikation mellan fartyget och landcentralen.
– Det är en lösning på behovet av förbättrad sjötrafikövervakning, samordning och stöd i den arktiska regionen, säger Per Setterberg.
[/flowy_subscriber_only]