Sandinge Bogsering och Sjötransporter äger de fyra pråmarna som byWatertruck chartrar.

Fotograf: CMP

Kategori: Container | Hamn/Logistik | Specialfartyg

Nytt svenskt rederi startar

CMP startar ett rederi med pråmskyttlar över Öresund. Rederiet är svenskt, startar i mars och har namnet byWatertruck. Initiativtagare är Thomas Lindblad, tidigare vd för Svitzer Skandinavien.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�r Svitzer Skandinavien.

Tanken med det nya rederiet är att knyta ihop de två hamnarna i Copenhagen Malmö Port, CMP. Johan Röstin, vd för CMP, nappade på Thomas Lindblads idé och CMP blir byWatertrucks ansikte utåt. Och tunga finansiär.

– CMP gör satsningen och jag är med och levererar det praktiska och utrustningen. Det här är ett sätt för CMP att stärka sin strategi att vara en hub för Öresund och Östersjöområdet, säger Thomas Lindblad till Sjöfartstidningen.

Fyra pråmar

Utrustningen består av fyra pråmar och en pushbogserbåt som chartras in från Sandinge Bogsering och Sjötransport i Lysekil. 

– Två eller tre av pråmarna ska gå med containrar och en eller två med torrbulk, som exempelvis biobränsle eller grusmassor, säger Thomas Lindblad.

Han framhåller att pråmtrafiken ska göra CMP och framförallt Öresund mer hållbart ur miljösynpunkt.

– Miljön sparas också eftersom containrarna tar sjövägen i stället för att fastna i trafikstockningar genom Malmö på väg till Köpenhamn. Pråmskytteln ska göra containertransporterna enklare och kostnadseffektivare. 

Bra för kunderna

Han framhåller också att skytteln ska vara ett bra alternativ för hamnens kunder. 

– De kan växla mellan våra terminaler och utnyttja det som för tillfället är bäst. Till exempel när det gäller tomma containrar och fraktpriser.  

Idag är pråmarna och bogserbåten svenskflaggade, men Thomas Lindblad kan inte lova att de kommer att fortsätta vara det.

– Jag hoppas det, men vi vet inte ännu. De kommer i vilket fall som helst att vara flaggade i Skandinavien.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]