Fotograf: Rolf P Nilsson

Nytt koncept får nytt pris i Almedalen

Med över 1 800 evenemang av 986 arrangörskonstellationer, 719 ackrediterade journalister, 17 000 evenemangsbesökare och totalt närmare 18 000 åhörare vid partiledartalen slog Almedalsveckan återigen rekord.

Det märktes dock att det är ett mellanvalsår, med färre rikspolitiker och beslutsfattare från departement på plats. Annars var veckan som vanligt. Visby förvandlas till en enorm mötesplats för politiker, offentliga beslutsfattare, företag, branschföreträdare och ideella organisationer med ett konstant minglande, diskuterande och konstant konkurrerande om politikers och beslutsfattares öron.

Vård och omsorg står för flest evenemang följt av media och journalistik, men sjöfarten syntes i år med rekordmånga aktiviteter på två av de bästa lägena i stan. 

I Gotlandsbolagets trädgård nere vid hamnen hade Sjöfartsforum smällt upp ett stort tält och skapat en Maritim Mötesplats som var fylld under alla dagarna med seminarier, arrangerade av såväl Sjöfartsforum som medlemsorganisationer, och sjöfartspub. Tre seminarier var samarrangemang med Sveriges Redareförening och Sveriges Hamnar. Här talade bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd om sjöfartens potential för att lösa en del kapacitetsproblem och hon slog fast att Sverige måste ge transportslagen likvärdiga villkor. 

Sveriges Redareförening anordnade för nionde året i rad en utställning i Gotlandsbolagets garage bredvid scenen i Almedalen. Tre seminarier genomfördes också här med pirater, färjesjöfartens betydelse, sjösäkerhet och miljö som teman.

Dessutom delade Catharina Elmsäter-Svärd ut Sveriges Redareförenings Swedish Shipping Innovation Award. Priset som delades ut för första gången är på 350 000 kronor och mottagare var Yvonne och Ingemar Johansson som driver Dejlig Cruise AB i Fiskebäckskil. Priset fick man för ett helt nytt fartygskoncept, m/s Viken. Detta fartyg är ett kryssnings/passagerarfartyg med bilkapacitet under sommarsäsongen. Passagerarutrymmen byggs i sju moduler som lyfts i land efter säsong. Fartyget blir då ett tankfartyg för vegetabiliska oljor.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.