Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Ekonomi | Reparationsvarv

Nytt hopp för Götaverken 

I elfte timmen har hoppet tänts på nytt för Damen Götaverken. Ett 20-tal anställda har bjudits in till ägarna för att förhandla ett bud de lagt tillsammans med ett okänt antal aktörer.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t okänt antal aktörer.

Budet från de anställda diskuterades under fredagen på ett styrelsemöte hos ägarföretaget Damen i Holland, där man uppenbarligen ser positivt på det hela.  

– Ja, vi har precis fått veta att vi är inbjudna till Damen i Holland i veckan som kommer för att förhandla vidare. Nu drar vi i trådar och diskuterar hur vi ska agera. Det är förstås glädjande besked, säger en stressad Jan Hermansson, anställd på Damen Götaverken tillika ordförande för Unionen på varvet, till Sjöfartstidningen strax efter lunchtid på fredagen.

Vill ta över allt

Enligt Jan Hermansson är det ett 20-tal anställda som ligger bakom det aktuella budet, som avser varvet i dess helhet – inklusive kranar, dockor och lagervaror. 

– När vi för två veckor sedan fick veta att den siste intressenten hoppat av – som också var den som vi anställda hoppats och trott på – började vi agera. Vi fick då med oss ett antal aktörer inom shippingbranschen och efter det har det gått fort.

Jan Hermansson vill inte uppge vilka aktörer det är som gått samman med de anställda om budet, men poängterar att samtliga inblandade är övertygade om att varvet verkligen har en framtid. 

– Vi har absolut på fötterna när det gäller möjligheten att driva varvet vidare. Även aktörerna ser förstås att det finns en potential i det här. Ingen hade hoppat på det här annars. 

Lägre vinstkrav

Enligt Jan Hermansson finns det flera skäl till att man skulle kunna lyckas bättre än Damen med varvsverksamheten. 

– Framförallt handlar det om att ha ett annat tänk när det gäller kunder och liknande. Det gäller kanske att gå lägre i pris gentemot kunderna och att sänka vinstkraven. Du väljer ju inte den dyraste verkstaden när du ska få din bil lagad, säger han och fortsätter: 

– Sen handlar det också om att ha en större vision och inte bara ta in båtar med propeller i aktern. Man måste titta bortom grindarna och kanske ta in legojobb från offshore-sektorn och småjobb från andra aktörer. Sådana förfrågningar har vi haft förut, men då var det inte intressant för ledningen. De tyckte väl inte att det låg någon business i det. Men nu är läget som det är, och då gäller det att tänka bredare, säger Jan Hermansson och förklarar att en eventuell affär skulle innebära att anställda och aktörer gemensamt blir delägare till varvet.

– Sen hur många procent varje inblandad kommer att äga i varvet blir en senare fråga, det beror på köpesumman.  

I sista minuten

Det har bara gått några veckor sedan beskedet kom om att den siste intressenten dragit sig ur förhandlingarna och att all varvsutrustning ska säljas så fort som möjligt – vilket alltså innebär att de anställdas bud definitivt kom i elfte timmen. Orsaken till ingen längre var intresserad uppgavs då ha varit oron för de miljökrav som följer av varvets centrala läge i Göteborg och osäkerheten kring hur länge man skulle kunna få vara kvar på platsen. 

Enligt Jan Hermansson har dock parterna bakom det senaste budet bara fått positiva reaktioner från kommunens sida när det gällt just deras bud. 

– Ja, och det är vi förstås väldigt glada för. Det är ju heller ingen som hoppar på något sådant här för bara några år, utan blir det affär av det hela så kommer det att skrivas ett långvarigt hyreskontrakt, säger Jan Hermansson.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]