[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]kapa ett kollektivavtal.
En första förhandling med Sveriges Hamnar om att teckna centralt kollektivavtal hålls under onsdagen. Det är Hamnarbetarförbundet som begärt förhandlingen.
Förbundet skriver på sin hemsida att det huvudsakliga skälet till att de begär förhandling just nu är bristerna i arbetsmiljöarbetet som uppstått i flera hamnar efter att arbetsgivarna utestängde Hamnarbetarförbundet från förhandlingar och skyddsarbete i april 2018.
”Motivet för utestängningen sas vara att vi inte är kollektivavtalspart”, skriver Hamnarbetarförbundet.
Formalisera rutin
Enligt Hamnarbetarförbundets synsätt handlar skapandet av ett kollektivavtal att formalisera ett sedan länge existerande arbetssätt, där både Hamnarbetarförbundet och Transportarbetarförbundet har deltagit i lokala förhandlingar. och överenskommelser utifrån Hamn- och stuveriavtalet.
Förslag om tillägg
Inför mötet i dag har Hamnarbetarförbundet tagit fram ett avtalsförslag som är likalydande med det befintliga Hamn- och Stuveriavtalet, dessutom med förslag om tillägg gällande krav på riskanalyser, att rehabsansvar ska finnas även för behovsanställda samt att arbetsgivaren inte ska kunna hyra in personal om det finns egen uppsagd personal som har företrädesrätt till återanställning.
Rikstäckande kollektivavtal
Sveriges Hamnar bekräftar kort på sin hemsida att förhandlingar hålls i dag och påminner om att Hamnarbetarförbundet avvisade erbjudna kollektivavtal vid två tillfällen förra året, att de redan har ett kollektivavtal med Svenska Transportarbetareförbundet för samtliga hamnarbetare i Sverige och att det för Sveriges Hamnar är viktigast att försvara den svenska modellen med rikstäckande kollektivavtal och fredsplikt.
[/flowy_subscriber_only]