Fotograf: SSPA

Kategori: Forskning | Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Nytt forskningsfartyg kan snart byggas

Regeringen avsätter pengar i 2015 års budget för att inleda projekteringen och byggnationen av ett nytt undersöknings- och forskningsfartyg. Ett fartyg som flera myndigheter och organisationer efterfrågat.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]nisationer efterfrågat.

Syftet med det nya fartyget, som beräknas kosta omkring 430 miljoner kronor, är att det ska ersätta det tidigare forskningsfartyget Argos som togs ur bruk 2011. Sedan dess har andra länders fartyg hyrts in för att göra undersökningar.

– Jag är väldigt glad över att regeringen nu har hittat en lösning på behovet av ett nytt undersöknings- och forskningsfartyg efter Argos, säger klimat och miljöminister Åsa Romson (MP).

Köps in av SLU

Budgetförslaget är baserat på det underlag som under förra året presenterades av Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i samarbete med SMHI och Kustbevakningen och som den dåvarande alliansledda regeringen också avsatte pengar för. Främst kommer det nyttjas av just SLU och SMHI, men det kommer också att finnas tillgängligt för annan typ av havsforskning.

Förslaget innebär att pengar avsätts på SLU:s anslag för införskaffande av fartyget.

Laboratorier ombord

Planen är att fartyget ska vara klart om tre år, det vill säga 2018. Det ska rymma en besättning på 13 man och minst lika många forskare. Ombord ska finnas utrustning för fiskundersökningar och för att genomföra vattenprovtagningar, samt laboratorier ombord dit man direkt kan överföra fisk- och vattenprover.

– För att vi ska kunna fatta välgrundade beslut och säkra en god havsmiljö är det otroligt viktigt att vi kan samla in fakta om miljötillståndet i havet, något som möjliggörs av det nya fartyget, säger Åsa Romson.

Enligt underlaget som tagits fram ska fartyget också ha möjlighet att spendera minst 16 dagar ute till havs utan att behöva bunkra eller fylla på andra förråd.

Ökade krav från EU

Sedan det tidigare forskningsfartyget Argos togs ur bruk, för fyra år sedan, har SLU främst använt sig av Danmarks Tekniske Universitets fartyg Dana. Men även det fartyget börjar bli gammalt och måste snart ersättas.

SMHI å sin sida har samutnyttjat Finska miljöcentralens (SYKE) forskningsfartyg Aranda. Men enligt både SLU och SMHI är det nya fartyget nödvändigt eftersom EU:s ökande krav på miljöövervakning gör det svårt att dela på fartyg länderna emellan.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Skall Åsa Romson måla denna båts botten också?

    Jag tror att detta är bortkastade pengar. KBV har ett antal fartyg som säkert kan vara lämpade med viss ombyggnad. Sedan har vi isbrytarna som i stort sett ligger still 75% av året. Även där finns möjlighet att göra mer.

    Skall detta nya fartyg byggas där man får mest för pengarna?

  • Jadå

    Glöm inte helikopterplattan för böfvelen!

  • Anonymous

    Bra investering!!

    • Anonymous

      Nej, det är bortkastade pengar.

  • Jonas Nilsson

    Transatlantics vikingbåtar bullrade för mycket för kustbevakarnas arbetsmiljö. Därför kom man fram till att dom inte gick att använda till beredskap för nödbogsering mm. Då manövrerade Kbv snabbt med tekniskadirektören i spetsen och byggde tre stora och fyra mellan stora kombinationfartyg samt fem patrullbåtar. Sen var pengarna slut till att driva organisationen vidare.

    Nu är samma tekniskadirektör ifart med att bygga ytterligare fartyg till staten, istället för att använda det som är byggt. Att nybyggda fartyg inte skulle klara gamla Argos uppdrag låter ju onekligen märkligt. Att man använder argumentet med ljudnivåer och buller låter ju inte så fantasifullt och påminner om hur man viftade bort Transatlantics erbjudande för en beredskapstjänst som ”bullrar” väldigt lite, medan Vikingfartygen och dess sjömän gör kvalificerade uppdrag och undsätter fartyg i nöd världen över.

  • Klaus

    Glöm inte att bygga hytter för elever, för snart har vi inga fartyg kvar

    • Anonymous

      Varför då utbilda folk?

  • förvånad

    Ingen isbrytarstäv här heller.

    • Vuxen

      Vad pratar du om min vän?

  • MJ

    Tja… KBV003 kan väl komma till nytta …..

  • Janne Sjöman

    OBS! Sätt civil bemanning ombord så det blir någon nytta med skutan OBS!

  • Anonymous

    Huvudnyttan är forskning. Fartyget är inte framtaget som en AMS åtgärd.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]