Fotograf: Wikimedia commons/ Patrik Nylin

Kategori: Hamn/Logistik | RoRo

Nytt färjeläge byggs i Karlshamn

Karlshamns hamn satsar på att bygga ut sin färjehamn med ett tredje roroläge. Nu har entreprenör valts ut för projektet.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]valts ut för projektet.

Den kommunalt ägda hamnen Karlshamns hamn AB har beslutat att bygga ut sin färjehamn med ett tredje roroläge för att kunna ta emot större fartyg. Projektet, som totalt innebär en investering på närmare 200 miljoner kronor där EU står för en medfinansiering på omkring 30 miljoner kronor, fick grönt ljus av Mark- och miljödomstolen i mars i år.

Peab bygger

Nu i veckan har Karlshamns hamn beslutat sig för att gå vidare med Peab som entreprenör för projektet, ett kontrakt som är värt 156 miljoner kronor.

– Vi ser fram emot att samarbeta med Peab som partner. Upphandlingen av generalentreprenör är viktig, speciellt i ett så här omfattande och ganska speciellt byggprojekt, säger Mats Olsson, vd för Karlshamns hamn AB, i ett pressmeddelande.

– Vi är en lokal samhällsbyggare och en av anledningarna till att vi fick entreprenaden är vår förmåga att samverka internt för att säkerställa rätt resurser under hela projektet. Detta är vad vi kallar ett närproducerat samhällsbygge, säger Göran Wiking, regionchef på Peab i samma pressmeddelande.

Klart 2021

Färjeläget ska vara klart under 2021 och inkluderar byggandet av en justerbar ramp, muddring och även breddning av en ramp till hamnens andra färjeläge. Ombyggnaden gör att hamnen kommer att kunna ta emot rorofartyg med en längd av 230 meter. Dessutom kommer hamnen bygga nya uppställningsytor för förarbunden trafik, vilket frigör ytor för löstrailers närmare fartygen.

Trafikeras av DFDS

Hamnen trafikeras i dag av DFDS linje till Klaipėda med färjorna Regina Seaways, Patria Seaways och Liverpool Seaways. Ombyggnaden gör det möjligt för rederiet att sätta in sina två nya ropax-fartyg som byggs på kinesiska varvet Guangszhou Shipyard International för leverans under 2021.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]