Fotograf: DNV GL

Kategori: Container | Ekonomi | Forskning

Nytt drönarfartyg på väg

Klassningssällskapet DNV GL har utvecklat ett obemannat och el-drivet containerfartyg för kortare rutter.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tyg för kortare rutter.

Fartyget kallat ReVolt drivs av ett batteri på 3.000 kWh, som genom att minimera de komponenter som vanligen kräver mycket underhåll också minimerar driftkostnaderna. 

Energiförlusten i ReVolts drivlina är bara 40 procent, vilket ska jämföras med 85 procent för ett traditionellt dieseldrivet containerfartyg, skriver DNV GL i ett pressmeddelande. 

Drönarfartyget – som alltså inte behöver någon besättning – kan utnyttja hela fartygsvolymen till last, vilket ytterligare minskar driftkostnaderna. Jämfört med ett konventionellt containerfartyg kan ReVolt minska rederiets kostnader med upp till 34 miljoner dollar under dess 30-åriga livstid.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]