Johan Källsson letar tillsammans med Ahlmark Lines efter vd till nytt jv-bolag.

Fotograf: Erik Thun AB

Kategori: Ekonomi | Politik | Regelverk

Nytt bolag ska bedriva inlandssjöfart

Erik Thun AB, VT-Group och Ahlmark Lines bildar ett ”joint venture”-bolag som ska starta transporter på de inre vattenvägarna.

Det nya samägda bolaget för inlandssjöfart är än så länge i sin linda och har inte fått vare sig vd eller namn. Just nu söker de tre parterna en lämplig vd som ska bli motorn i bolagets tillkomst.

Johan Källsson, vice vd för Erik Thun AB, säger:

– Så snart vi hittat rätt person startar arbetet med att forma både det nya bolaget och förutsättningarna för en svensk inlandssjöfart. Vd:n får bedriva viss lobbyverksamhet i början för att försöka påverka så regelverket för svensk trafik på de inre vattenvägarna kan bli konkurrenskraftig.

Bra flotta

Det handlar bland annat om hur bemanningsreglerna kommer att se ut och om farleds- och hamnavgifter kommer att tas ut i Sverige.

– Blir det för dyrt i Sverige kommer vi inte att få några kunder, konstaterar Johan Källsson.

När Sverige införde EU:s tekniska regelverk för sjöfart på de inre vattenvägarna, den 16 december i fjol, började Erik Thun AB och Ahlmark Lines ett samtal kring möjligheterna att samarbeta kring inlandssjöfarten.

– Vi enades om att holländska VT-Group skulle vara en bra tredje part. De har en stor och bra flotta och ett brett kontaktnät. Innan vi kan börja titta på nytt tonnage måste vi också veta vilken typ av gods det kan handla om.

Plats ännu oklar

Han vet inte när resten av regelverket för de inre vattenvägarna kan vara på plats och kan därför heller inte svara på när det nya företaget kan komma igång med verklig trafik.

– Men vi har redan dragit igång förberedelserna för att inte tappa tempo när reglerna väl kommer. För oss är det totalen i villkoren som avgör om en sådan här trafik kan vara lönsam. 

Han hoppas att den nya vd:n ska vara på plats i god tid före sommaren. Och platsen, den bestäms i viss mån av vem som får jobbet.

– Sannolikt hamnar kontoret i Lidköping, Göteborg eller Karlstad, säger Johan Källsson.

Kommentarer

  • Anonymous

    svensk flagg?

    • Anonymous

      Skriv en kommentar…skulle inte satsa mina sista pengar på det…

  • Fraktslusken

    Roligt! Lycka till med projektet!

  • Sven

    Fattar inte hur detta skall löna sig? Tittar man på VT´s hemsida så är dom aktuella bargen på ca 1900 ton. Vet inte om det räcker med 4 man besättning? Men det finns ju så mkt tonnage som ligger just nu. Så det måste ju löna sig att skicka upp en med 4000 ton istället. Ifs så är det större besättning. Men det är ju inte den stora kostnaden! Svårt att tro att en barge får 100% sysselsättning med frakt bara på älven?!

    • Jonas

      Nej jag har också räknat på detta och det är då inte självklart att det går.
      Containerfeeder kräver ju hög turtäthet, dvs flera fartyg som kostar pengar och oljan vet vi ju hur det är med den. Där körde ju statens bolag nästan gratis för att knäcka dom som höll på med det.
      Återstår kanske virke för omlastning till containers och biobränslen till en eventuell biogas anläggning i Göteborg.
      Något mer?

  • Anonymous

    Se till att den tilltänkte VD:n har kunskaper i europarätt högt upp på CV:t.

  • Anonymous

    Friskt VÅGAT är hälften vunnet
    OldF.

  • Rolf B Bertilson

    En bra utveckling av frågan med utökad inlandssjöfart. Bra att ta hand om möjligheten att flytta gods från land till sjö. Bra att utnyttja ett förändrat regelverk för denna typ av trafik. Ett måste för miljön, bäst använda av tillgängliga medel för infrastrukturen mm Som förre landshövdingen i Västerås Mats Svegfors så rätt sa en gång: Det spelar ingen roll hur många miljarder vi lägger på förbättring av E 18 om vi inte samtidigt använder Mälaren på ett bättre sätt!

  • MJ

    Bra initiativ, lycka till.

  • Andreas Åsenholm

    Fantastisk satsning ! Lycka till!
    Nu är det upp till politikerna att träffa nödvändiga åtgärder

Artikeln är stängd för fler kommentarer