tisdag 19 mars 2013
Skytteltrafik. 360 vindkraftverk levereras från Danmark direkt till Härnösand i regelbunden trafik det närmaste halvåret.

Asiatiska marknaden öppnad. Stena har målat om och är redo att starta sitt intåg på den asiatiska roro-marknaden med sitt första fartyg i trafik mellan Sydkorea och Ryssland.

Danskt fusk. Under 19 veckor förra året flög inte det danska försvaret de övervakningsturer man lovat. Skulle få luta sig mot Sverige vid en olycka.

Snöpligt slut. DFDS Seaways tar över de två rorofartyg som nykomlingen North Sea RoRo hyrde in i kampen om Nordsjötrafiken.

Oense om lönesystemet. Arbetsgivarorganisationen Almega Tjänsteföretagen kräver individuell lönesättning för sjöbefälen istället för dagens tarifflönesystem.
Börjar gälla i april. Rederier i Finland och på Åland ska kunna få upp till 50 procent statligt stöd vid efterinstallation av scrubberanläggningar.

Hårda tag. Rederierna krävs på ökade försäkringspremier samtidigt som fraktmarknaderna är urusla.

Hur går det med Medbox? Sjökaptenen som utvecklade medicinlådan Medbox berättar om riskkapitalister, förlorade pengar och nya framtidsplaner.

Tyska investerare har bekymmer. Dagfinn Lunde på den tyska banken DVB varnar men han ser också ljus i tunneln.

Planerna klara. Den första etappen kommer att kosta drygt en halv miljard kronor och innebär bland annat att farleden byggs ut.
Säsongen redan igång. Aida Stella anlöpte Göteborgs Hamn i måndags men totalt sett blir 2013 ett mellanår när det gäller antalet kryssningsfartyg till Göteborg.

Kräver svar. Rockefeller ställer krav på Carnival som står för två tredjedelar av alla incidenter på passagerarfartyg.

Drömresan avbruten. Problemen fortsätter för Carnival Cruise Lines som tvingas evakuera 4.300 passagerare från Carnival Dream.

Mässor i massor. Vill bli den stora kryssningshamnen i Europa och planerar flera stora kryssningsevent.

Klassiker får uppföljare. Nu har alla Martha-fans något att se fram mot. Ny version på gång, inga karikatyrer utlovas.

Lagändring föreslås. Regeringen vill stärka sjöfartens konkurrenskraft genom att ge svenska rederier möjlighet att själva välja tillsynsutövare.

Japansk beställning. K-Line beställer en serie 14.000 TEU-fartyg för leverans 2015. Japanskt varv bygger.

Stålbad väntar. Det hårt pressade och rekonstruerade tank- och bulkrederiet presenterar en årsrapport som mötts av kritik.

Satsar stort. Den växande offshoremarknaden i Brasilien lockar Wärtsilä till nyinvestering i fabriksanläggning.

Nya sjökort krävs. De holländska myndigheterna ritar om kartan från den 1 augusti.

Experter utreder. Har en tänkbar förklaring till varför maskinrummet plötsligt vattenfylldes när en av de aktra tvärmonterade propellrarna slets loss.

Hemlig beställare. Fartyget ska klara långa tuffa expeditioner och byggs med såväl simbassäng som helikopterplatta och helikopterhangar.

Fem i tolv. Det danska rederiet får ingen frist av bankerna och riskerar att avvecklas om ingen snabb lösning hittas.

Kajutlampan. Kollision med finalen. Det blev ett VM-silver på Råsunda och en kollision på Östersjön. Året var 1958.
Nya platsannonser

3 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

3 månader Luleå Hamn AB, Luleå

3 månader Luleå Hamn AB, Luleå

1 månad Tarbit Shipping AB, Skärhamn

1 månad Alba Tankers, Göteborg

1 vecka Nordic Storage, Oskarshamn

1 vecka Tallink Silja Line, Stockholm

1 månad TT-Line, Trelleborg

1 vecka LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50