torsdag 19 februari 2015
Rekordmässa – igen! Fler utställare än någonsin lockade massor med besökare till den nya lokalen på Svenska Mässan.

Trender på Sjölog. Framtiden var ämnet för seminarierna på Sjölogs första dag. Talare var bland andra P.O. Arnäs och Maritime Insights Christopher Pålsson och Niklas Bengtsson.

Drönarfartyg. DNV-GL:s Hans Anton Tvete och Transatlantics vd Helène Mellquist talade på Sjölogs seminarium på Lindholmen Science Park igår.

Fortsatt sanering. Oljebältet i Göteborgs hamn har brutits itu av vindar och strömmar, men delarna är nu inlänsade.

Försämrad konkurrens. Svaveldirektivet har visst inneburit extrakostnader, menar Gert Jakobsen på DFDS, i motsats till en tidigare rapport.
Tillskott. Om allt går enligt planerna kommer två stora roro-fartyg att skifta från holländsk till finländsk flagg.

Speciallösningar. SP har varit med och brandsäkrat Stena Germanica som just nu konverteras till världens första metanolfartyg.

158. 000 dwt. Concordia Maritime har skrivit charteravtal på ännu en Suezmax-tanker som ska ingå i Stena Sonangol-poolen.

Egen infrastruktur. Göteborgs hamn försöker positionera sig som en bunkerhub för hela seca-området.

Undersökning. Vi på Sjöfartstidningen ber nu er, våra läsare, om hjälp för att utveckla och förbättra sjofartstidningen.se.
Nya platsannonser

3 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

3 månader Luleå Hamn AB, Luleå

3 månader Luleå Hamn AB, Luleå

1 månad Tarbit Shipping AB, Skärhamn

1 månad Alba Tankers, Göteborg

1 vecka Nordic Storage, Oskarshamn

1 vecka Tallink Silja Line, Stockholm

1 månad TT-Line, Trelleborg

1 vecka LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50