onsdag 3 mars 2021
Plan. Sjöfartsverket behöver öka sina intäkter och begär en anslagshöjning på 220 miljoner kronor per år. Man vill också att staten tar ansvar för de nya isbrytarna. Det framgår när myndigheten presenterar sina behov i en ny treårsplan.
Jämställd trea. Fartyg nummer tre i Thun Tankers E-klass fick namnet Thun Equality. Se videon från sjösättningen.
Branschråd. Isbrytning och nästa generations isbrytare var temat på Sjöfartsverkets första branschråd i år.

Ekobonus. AB Rederi Gotland, Wallenius Marine AB, IW Line Rederi AB och AB Flivik Shipping är de fyra aktörer som får dela på närmare 100 miljoner kronor när Trafikverket beslutat om årets ekobonuspengar.
Slutrapport. SHK har publicerat sin utredning om tillbud till mycket allvarlig sjöolycka med en lotsbåt vid Brofjorden.

Forskning. I ett nytt projekt undersöker IVL tillsammans med andra nordiska forskare och branschaktörer hur bränsleceller och vätgas står sig som bränsle för sjöfarten jämfört med andra fossilfria lösningar.
Vraksanering. En haverist från 1942 ligger i höjd med Lysekil och anses vara det miljöfarligaste vraket i svenska vatten. Nu undersöks fartyget Skytteren igen.
Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

2 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

2 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50