torsdag 19 mars 2015
160 containrar till. Containerhanteringen i Helsingborgs hamn växer när Seago Line utökar från två till tre anlöp per vecka.

Världsunik konvertering. Stena Lines konvertering av Stena Germanica till metanoldrift har vunnit miljöpris.

Hur går förberedelserna? Elsa Hjertén Grahm om Donsö Shipping Meet 2015 och om en bankett som blir en variant av Hylands hörna.

Ny ägare. Den nya finska isbrytaren, beställd av Trafikverket, kommer att ägas av Arctia Shipping.

”Fungerar effektivt. ” Efter de senaste årens försök i Göteborg och Stockholm vill Trafikutskottet se permanenta alkobommar i samtliga svenska gränshamnar.
Containerskador. Rederiernas eller operatörernas vilja att spara bränsle kan leda till att containersäkringar utsätts för för höga dynamiska krafter.

Strömningsproblem. Enligt DNV GL går det inte att exakt veta när bottenrengöring och ommålning krävs. För att få exakt besked måste man använda ”Computational Fluid Dynamics”.
Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

3 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

3 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50