fredag 8 februari 2013
Vill erbjuda alternativ till pirateri. Stena går samman med en rad andra storbolag och satsar pengar på utveckling i Somalia.

Siktar på ropax. Nordlandia är ingen långsiktig lösning och behöver ersättas. Men först måste marknadsläget bli bättre och fraktnivåerna öka.

Borrfartyg kräver mycket el. ABB börjar leverera kompletta elsystem till sju borrfartyg i år.

Hur känns det? Skolfartyget Gunilla prisbelönas av organisationen Sail Training International, som är mest känd för att anordna evenemangen Tall Ships Races.
”Stor efterfrågan. ” Polferries fördubblar trafiken mellan Ystad och Swinoujscie och förstärker därmed Ystads ställning i kampen om Polentrafiken.

Värre än befarat. Ett komplicerat jobb väntar innan Emma Maersk kan sättas in i trafik igen. Bland annat har en aktre sidopropeller skadats.

Oroväckande utveckling. Piraterna utanför Västafrika tycks vara betydligt mer aggressiva än de som verkar i farvattnen utanför Östafrika.

Flytande naturgas är inne. Företagen som planerar en LNG-terminal i Göteborgs Hamn hävdar att redareintresset redan är stort.

Dyrare kanalfärd retar redare. Samtidigt som Suezkanalens administration redovisar vikande trafiksiffror meddelar myndigheten att avgifterna höjs.

Hur vill ni växa i Sverige? Chefen för Bureau Veritas marina sektion berättar om planerna på den kommande expansionen.

Framåt på flera fronter. Växer starkt framförallt när det gäller bilimport, färjetrafik och transitlagring av oljeprodukter.

”Kommer slå hårt mot nordisk sjöfart. ” Arbetsgrupp ska undersöka de ekonomiska följderna och den miljömässiga nyttan av svavelreglerna.

Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

2 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

2 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50