torsdag 18 december 2014
Bulk ökar mest. För första gången sedan 2011 noteras en tydlig ökning i de svenska hamnarnas godshantering.

Zero Vision Tool. Furetank konverterar Fure West till LNG-drift. När hon börjar gå på LNG i slutet av 2015 kommer hon att bli helt utsläppsfri.

Utökar. Meriaura köper roro-fartyg och hyr in sex torrlastare. Kapaciteten inom bulk ökar med nästan en tredjedel.

Systerfartyg. TT-Line byter namn och besättning rakt av mellan Nils Dacke och Robin Hood för att anpassa sig till seca-direktivet.

Debatt. Enligt Södertälje Hamn, Mälarhamnar och Handelskammaren Mälardalen måste Sverige få samma regler som övriga Europa – annars blir införandet av inlandssjöfarten bara ”halvhjärtat”.

Haveriutredning. Olycksutredningscentralen i Finland har publicerat sin rapport om Amorellas grundstötning i december 2013.

Tuff linje. MacGregor levererar roro-utrustning till ett roro-fartyg som byggs för trafik på Bass Strait, som är känt för sina svåra väderförhållanden.
Ökad kapacitet. De nya 4High-grensletruckarna som nu har levererats är 16 meter höga och kan lyfta en container fritt över tre staplade containrar.
Nya platsannonser

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

3 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

3 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50