torsdag 17 april 2014
Fartyg nr nio. Det begagnade produkttankfartyget Sakarya köps från det ryska rederiet Marine Unity och får namnet Ternvind.

Svensk-danskt uppdrag. Göteborgsbaserade Marin Mätteknik ska undersöka en planerad kabelrutt mellan Sverige och Danmark för Svenska Kraftnät med två mätfartyg.

”Fruktansvärt allvarligt. ” Svenska hamnfack genomför sympatiåtgärd ihop med europeiska fackförbund för att stötta norska hamnarbetare vid Risavika-terminalen.

Påfyllning. Villkoren för hur Transatlantic ska fylla på kassan den här gången är klara.
Oklart. Orsaken till att den sydkoreanska färjan Sewol kantrade och sjönk och sjönk med stora förluster av människoliv utanför ön Jeju är inte ännu klarlagd.

Uppköp. Wilhelmsen Technical Solutions växer inom VVS-sektorn på offshoremarknaden.

Snart klart. Dokumentationen börjar vara klar och Färjerederiet räknar med att Braheborg ska gå i trafik i maj.

Nödbogsering. I lördags började styckegodsfartyget Wilson Gdynia att driva väster om Skottland – den svenskflaggade ankarhanteraren Balder Viking kontrakterades för att bogsera fartyget.

Renare miljö. EU-finansierade projektet Clean North Sea Shipping har nu tagit fram flera åtgärder för att sänka utsläppen från sjöfarten i hamnar och kring kuster runt Nordsjön.
Avtal klart. Efter nästan ett halvårs förhandlande har nu Sjöbefälsföreningen och Almega Tjänsteföretagen kommit överens om ett nytt kollektivavtal för sjöbefälen inom skärgårdstrafiken.

Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

2 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

2 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50