tisdag 30 december 2014
Eventuellt brott utreds. Säkerheten ombord på Norman Atlantic var undermålig, enligt flera vittnesmål från passagerare. Besättningen visste inte vad de skulle göra och sjösättningen av livbåtarna fungerade inte.

Allvarliga fel på fartyget. Vid den senaste hamnstatskontrollen hittades flera fel på Norman Atlantic. Bland annat på branddörrarna på main deck. Släckningen av branden kan ha fördröjts av att det inte är krav på automatiska släckningssystem ombord på roro-fartyg.

Systerfartyg till Norman Atlantic. Stena Flavia och Scottish Viking är systerfartyg till Norman Atlantic och går på Stena Lines linjer på Ventspils.

Nya kunder. Avbruten TC i Gibraltar innebär att bunkerfartyget Pallas Glory kommer att sysselsättas i norra Europa.

Förlängning. Concordia Maritime förnyar avtal med olje- och gasbolag om charter av två produkttankfartyg.
Ny linje. Det nystartade joint venturebolaget Baltic Euro Line öppnar en linje mellan Oxelösund, Eemshaven och the Humber.

Strategiskt köp. Med förvärvet av en stor leverantör av marina system förstärker Wärtsilä sin position som leverantör av integrerade system till marin- och offshoredustrin.

Containerrederier ser ljuset. Enligt den brittiska banken HSBC blir 2015 året då containerrederierna kan vända röda siffror till svarta. Trots en alltför stor containerflotta.

Blogginlägg från Sjöfartsbloggen

Resurs. Dennis Maritime hoppas finna möjligheter att ta in fler fartyg under finländsk flagg, eftersom de ombordanställda är rederiets främsta resurs.

Integrerad lösning. Wärtsilä levererar utrustning till Gotlandsbolagets nya LNG-drivna färja.

Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

2 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

2 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50