tisdag 3 mars 2015
Seca-effekt. Nya mätningar med en så kallad ”sniffer” visar att svavelutsläppen har minskat med 80 procent i Göteborgs hamn sedan årsskiftet.

”Muntlig överenskommelse. ” Två befälhavare åtalas för brott mot Skyddslagen efter att de i 40 år trafikerat i närheten av ett militärområde i Horsfjärden.

Doldis kliver ut i ljuset. För tre år sedan startade Marinspect, idag visar företaget upp sig som huvudsponsor för Swedish Maritime Day.

Uppåt. Göteborgsbaserade Pallas Group gör återigen ett plusresultat efter förra räkenskapsårets minussiffror.

Beställer. Intentionsavtalet mellan Tallink och Meyer Turku har nu lett till kontrakt gällande leverans av en LNG-driven färja.
Lämnar flottan. Tallink säljer de äldre färjorna Regina Baltica och Silja Festival, som redan tidigare lämnat Tallinks egen trafik.

Avancerar. Färdigställandet av Scandlines två färjor för leden Gedser–Rostock går enligt plan.

Tvåan. Lundqvist Rederierna har tagit leverans av den andra av fyra aframaxtankers från ett japanskt varv.

Går bättre. Den operativa verksamheten uppvisar redan positivt resultat för svensk-finska färjerederiet Wasaline.

”Fyller ett glapp. ” Danska DBB Jack Up Services nylevererade fartyg Wind Server har belönats med utmärkelsen ”Offshore Renewable Award” 2015.

Störst. Splendour of the Seas säljs och blir det största fartyget i Thomson Cruises flotta.
Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

2 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

2 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50