tisdag 13 maj 2014
Nyförvärv. Svensk redare köper självlossande torrlastare från Norge.

Såld. Bore har avyttrat sitt enda containerfartyg Klenoden.

Debatt. Farlederna ligger klara och utprickade och de är dessutom slitagefria, det är dags att flytta över större delen av den regionala godstrafiken i östra Svealand till inlandssjöfart menar tre vänsterpartister runt Mälaren.

Energieffektivt. Finlands nya kustbevakningsfartyg har utrustats med dual fuel-maskineri och LNG-drift.
Först. Containerships är den första operatören av containerfartyg inom närsjöfart som går in för LNG-drift.

Tuffar på. Poesi och välkänd teknik talar för metanol som ett framtida fartygsbränsle. Göteborg är världsledande.

Rockader. Trafiken mellan Ryssland och Tyskland har gått sämre än väntat, medan Karlshamn-Klaipeda-trafiken är fortsatt stark.

Åbovarvet chanslöst. Royal Caribbean Cruises meddelar att även det fjärde kryssningsfartyget av Oasis-typ byggs i Frankrike.

Funnit varandra. Meyer Werft och finska staten förhandlar om att eventuellt tillsammans ta över STX Finlands varv i Åbo.
Sjöröveri. Kostnaderna för det Somaliabaserade sjöröveriet halverades under 2013 till USD 3,2 miljarder – men fortfarande sitter minst 50 sjömän som gisslan.

Staten stöttar. Finnlines tacklar nästa års skärpta utsläppsregler för svaveloxid genom att med hjälp av statligt miljöstöd installera skrubbrar i nästan hela flottan.

Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

2 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

2 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50