tisdag 2 december 2014
”Ekonomin bekymmersam. ” I en exklusiv intervju med Sjöfartstidningen pekar nya infrastrukturministern på att utrymmet för skattereformer är litet.

Replik. Seko Sjöfolks Kenny Reinhold är missnöjd med att infrastrukturministern inte kan ge besked om tonnageskatten.

Först OPDR-fartyget till Sverige. Det tyska rederiet OPDR startar en ny slinga från Göteborg till Bilbao via Rotterdam – väntas bli ett lyft för alla företag som handlar med Spanien.

Går bra. Allt tyder på att även 2014 blir ett framgångsrikt år för the Swedish Club.
”Balanseringsåtgärd. ” Concordia Maritime skriver tidsbefraktningsavtal för två av sina P-MAX-fartyg och startar samseglingspool med Stena Bulk.

Lysekil blir kryssningsmål. Den lilla västkuststaden Lysekil jobbar på att öka anlöpen av stora kryssningsfartyg. Förra sommaren anlöpte Marina kajen vid Grötö rev.

Sparar 500 ton CO2. Stena Danica har fått fjärrvärme och kommer reducera sina utsläpp kraftig. Totalt krävs fyra miljoner kilowattimmar för att värma hela inomhusklimatet ombord samt huvudmotorerna inför avgång.

Rätt till ersättning. Det Transatlanticägda företaget blir av med kontrakten för tre ahts-fartyg när borrsäsongen ställs in.

Vind i seglet. Roro-fartyget Estraden får tillskott av vindkraft för att reducera bunkerförbrukningen.
Business as usual. Stora Ensos linje med secu-boxar mellan Göteborg och Zeebrugge ska återigen opereras av SOL, som ansvarade för driften i alla år innan Cobelfret tog över.

Hamnbilder 1850-2002. Göteborgs hamn har digitaliserat sina gamla bilder och öppnar bildarkivet.

EU-anpassning. Den 1 september började reglerna för inre vattenvägar att gälla i Sverige. Pråmtrafiken över Öresund kan bli först att utnyttja dem.

Gasolja är inte allt. Det finns andra alternativ än gasolja och skrubber för att komma ner i 0,1 viktprocent svavel. Hybridoljorna är betydligt billigare och har samma energiinnehåll.

Varmt och kallt. Tryckdifferens driver turbin för att generera extra elenergi på Viking Grace med hjälp av C3-teknologi.

Passagerarflykt. Det delvis statligt ägda färjerederiet är till salu efter att man i åratal misskött både personal och ekonomi.
Nya platsannonser

3 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

3 månader Luleå Hamn AB, Luleå

3 månader Luleå Hamn AB, Luleå

1 månad Tarbit Shipping AB, Skärhamn

1 månad Alba Tankers, Göteborg

1 vecka Nordic Storage, Oskarshamn

1 vecka Tallink Silja Line, Stockholm

1 månad TT-Line, Trelleborg

1 vecka LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50