torsdag 13 juni 2013
Osannolik haverihistoria. Skeppskock överlevde två och ett halvt dygn instängd i havererat fartyg som lagt sig upp och ned på 30 meters djup.

Ny variant. MRM-kurs med samkörning av brygg- och maskinrumssimulatorer ny giv på Chalmers.

Fyller på kassan. Transatlantics helägda offshore-bolag Viking Supply Ships med huvudkontor i Köpenhamn behöver mer pengar i väntan på en starkare marknad.

Sjömän får tycka till. Verksamheten ska uppdateras och anpassas till dagens och framtidens behov.

Möte på Grönland. Överenskommelse om gemensam fartygsövervakning innebär att Ryssland nu ansluter sig till MMSIS.
Kvartett kan kursa. Fyra grekledda rederier noterade i New York har stora ekonomiska problem och analytiker varnar för konkurser.

Krympande arbetsmarknad. Den svenska utflaggningen drabbar matroser speciellt hårt, framgår det av Arbetsförmedlingen Sjöfarts senaste prognos.

Expansion. Esvagt har tagit leverans av nummer tolv i en serie standby-fartyg från Singapore och passar dessutom på att förlänga serien med fler leveranser nästa år.

Två blir en. När två leverantörer av livräddningsutrustning slås samman skapas en jätte med nästan 1.000 anställda och miljardomsättning.

Fransk Östersjösatsning. Världens tredje största linjerederi förbinder Norrköping, Gävle och Rauma med Zeebrügge och Hamburg
Komplett. De sista två fartygen i Kustbevakningens serie KBV 031 har lämnat varvet i Tyskland.

Färja sökes. Gotlandsbåten AB letar intensivt efter en lämplig färja för sommartrafik med början nästan år.

Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

2 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

2 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50