tisdag 23 januari 2018
Förbud. Svensk Sjöfart håller med de organisationer som vill se tuffa regler mot otillåten bunkerolja i tankarna från 2020.

Växer. NOS tecknar samarbetsavtal med Fred. Olsen Windcarrrier.

Ägarbyte. För att slippa sanktioner och komma in på kryssningsfartygsmarknaden letar USC efter en ny majoritetsägare till Arctech i Helsingfors.

Kinesisk hamn. Planerna på en stor containerterminal i Lysekil har blivit en fråga som engagerar många. Och de flesta är kritiska.

Störst. Även Oden, landets största isbrytare, är nu i drift.
Global ökning. En stor andel sjöburet gods går redan i dag via Kina. Men andelen kommer bara öka, om man ska tro talarna på Executive Meeting.

Flest passagerare. Tallinntrafiken ökar och Helsingfors placerar sig som nummer ett bland Europas passagerarhamnar.

Namnbyte. Ivar Oil byter namn till ScanOcean och växer på personalsidan.

”Strategiskt steg”. Åländska Alandia förvärvar ägarandel i svenska NMI för att utveckla sin sjöförsäkringsverksamhet.

Pengar att söka. Thordéns Stipendiestiftelse delar i år ut 70.000 euro till sjöfartsrelaterade utbildningar.
Uppgraderad. Under dockning i Tallinn har Viking Lines färja Rosella fått bland annat en ny bar.

Sund mat. HH Ferries Hamlet utrustas med bistrobar med en ”hög kulinarisk nivå”.

Nya platsannonser

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

3 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

3 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50