tisdag 24 juni 2014
Slutet? Krisande Gotlandsbåten stänger bokningen – ingen vet när färjan Västervik kan lämna varvet i Grekland.

60-tal anställda. Seko Sjöfolk vill att Gotlandsbåten flyger hem den svenska besättningen om inte färjan Västervik lämnar Grekland för Sverige senast på söndag. Rederiet agerar redan nu.

Mardröm. Gotlandsbåten har fortfarande inte kommit i trafik – rederiet har stora problem med att få sin chartrade färja till Sverige och tusentals passagerare ombokas.

Reform. Nya modeller för farleds- och lotsningsavgifter träder i kraft från och med årsskiftet.
Dubbelt så bred. Utbyggnaden av farleden är det första farledsprojektet som har delfinansierats via staten och via kommunal medfinansering.

Kallare breddgrader. Sjöfartsverkets isbrytare Oden ska åter till Arktis för en expedition med svenska, amerikanska och ryska forskare.

Ny rapport. Transportstyrelsen vill skärpa tillsynen och ha ett nytt sanktionssystem på plats inför de nya svavelreglerna den 1 januari 2015.

Stort uppdrag. En hel klass Chalmersstudenter ska designa fartyg som passar till att bygga och underhålla en megastor vindkraftspark i Hanöbukten.

Döpt. Fjord Lines ombyggda färja Oslofjord är nu insatt på linjen Strömstad-Sandefjord där hon ska konkurrera med Color Lines två färjor.
Nya platsannonser

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

3 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

3 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50