torsdag 14 november 2013
Konflikten löst. Det nystartade rederiet Gotlandsbåten AB bekräftar nu att man ska trafikera mellan Västervik och Visby sommaren 2014 sedan kajfrågan löst sig.

Informativt och välbesökt. Redareföreningens höstmöte på Handels i Göteborg följdes av ett öppet seminarium om Lighthouse och ZVT.

Inget uppsving. Concordia Maritime märker av en svagare utveckling på produkttankmarknaden och därmed lägre spotrater.

Växer stadigt. Viking Line erövrar marknadsandelar från konkurrenterna och har hittills i år ökat sin omsättning med över sju procent.

Effektivare. Rationell lasthantering över för och akter på två bildäck gör Stena Baltica till ett idealiskt fartyg i Stena Line-trafiken mellan Karlskrona och Gdynia.
Viktigt första steg. Riksdagen röstar ja till regeringens förslag om tekniska föreskrifter för fartyg på inre vattenvägar.

Leverans 2015. Byggs vid det polska varvet Nauta Shiprepair Yard till en kostnad av SEK 100 miljoner.

Pengar kvar. Fortfarande återstår 11 miljoner budgeterade euro i Finland för investeringar i skrubber eller motsvarande utrustning för att klara SECA-kraven efter 2015.

Uppgradering. Hamnar och näringsliv i Tyskland kräver en snabb upprustning av Kielkanalen.

Prisbelönt. Viking Line får första pris i Baltic Sea Clean Maritime Awards kategori Teknik, framdrivning och motorer för projektet Viking Grace.

Hybridsystem. TT-Line har beslutat att utrusta färjan Robin Hood med skrubber.

Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

2 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

2 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50