tisdag 3 juli 2018
Digital specialbilaga. Sjöfartsverket har för andra året i rad höjt de avgifter som tas ut från sjöfarten i form av farleds- och lotsavgifter – något som påverkar rederierna starkt.

Politikerveckan. Maritima Mötesplatsen i Visby är redan fullt av politiker, bransch och publik. Sjöfartstidningen är där och bevakar.

Brinner knutarna? Vi behöver den första nya isbrytaren inom ett par år, enligt Sjöfartsverket. Men riksdagspolitiker verkar inte se brådskan.

Bred överenskommelse. Regeringens godstransportstrategi innebär många glädjande besked för sjöfarten, menar Svensk Sjöfart.

Katalysator. Antalet LNG-anlöp fortsätter öka i Göteborgs Hamn som därför förlänger, och vill förnya, rabatterna för miljövänliga fartyg.
”Bra utgångspunkt”. ESL Shipping Ltd förvärvar svenska AtoB@C och förstärker sig därmed bland mindre fartygsklasser.

Ökning mot baltländerna. Antalet passagerare ökade något under andra kvartalet 2017 för Tallink Silja, godset ökade desto mer.

Fler skador. Skadefrekvensen på medelvarvsmotorer är betydligt högre än på lågvarvsmotorer, visar stude från The Swedish Club.

Byter CFO. Viking Supply Ships CFO säger upp sin anställning som en del i avvecklingen av kontoret i Köpenhamn.

Nya platsannonser

3 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

3 månader Luleå Hamn AB, Luleå

3 månader Luleå Hamn AB, Luleå

1 månad Tarbit Shipping AB, Skärhamn

1 månad Alba Tankers, Göteborg

2 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

2 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

1 månad TT-Line, Trelleborg

2 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50