torsdag 2 juli 2015
”Mer tydlighet”. 2030 kommer transportsystemen se väldigt annorlunda ut och frågan är hur sjöfarten ska kunna anpassa sig och växa.

Litet djupgående. Navix ser en ny nisch i 13.000 tons tankfartyg med 7 meters djupgående och ingår managementavtal med kazakstanskt rederi.

Ger upp. Johnny Sid ger upp sina upprepade försök att få Kungsholm till Göteborg efter avslag från Älvstranden.

Generella föreskrifter. Nytt regelverk framtaget av bland annat Göteborgs hamn gör det tillåtet och möjligt att bunkra LNG i godshamnar.
Prisbelönas. Konverteringen av Stena Germanica till metanoldrift uppmärksammas av Transportföretagen.

Nummer fem. Åländska Lundqvist-gruppen har i slutet av juni beställt ytterligare en aframax-tanker från Japan.

Fler order. Meyer Turku bygger ytterligare två kryssningsfartyg för snabbt expanderande TUI Cruises.

Hur ser du på varvets framtid? Jan Meyer, vd för Meyer Turku, kommenterar den senaste ordern och planerna på utveckling av Åbovarvet.

I hamn. Sunnanvik ligger nu vid kaj i Holmsund, där cementlasten ska lossas.
Nya platsannonser

3 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

3 månader Luleå Hamn AB, Luleå

3 månader Luleå Hamn AB, Luleå

1 månad Tarbit Shipping AB, Skärhamn

1 månad Alba Tankers, Göteborg

1 vecka Nordic Storage, Oskarshamn

1 vecka Tallink Silja Line, Stockholm

1 månad TT-Line, Trelleborg

1 vecka LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50