torsdag 19 december 2013
”Stor potential. ” Sjötransporter av sand kan bli ryggraden i en betydligt mer omfattande kusttrafik som avlastar landsvägar i södra Finland.

Medvind för Halmstad. HallandsHamnar har tecknat ett stort kontrakt med Cemex AB om att hantera runt 100.000 ton gods per år.

System som renar. Alfa Laval ska utrusta 40 fartyg med sitt nya system för att ta hand om spillolja – utrustningen kostar en miljon per fartyg.

Räddare i nöden. Finska staten köper STX:s aktier i Aker Archtech Technology och löser därmed varvets finansieringsproblem kring pågående nybyggen.
”Ökat godsflöde. ” Lägger till Oxelösund på sin rorolinje och inleder direkttrafik från Rotterdam till St. Petersburg.

Strategiskt beslut. Ett nytt holdingbolag bildas under den viktiga Almenfonden för att säkra och stärka det aktiva ägarskapet i A.P. Møller Mærsk-koncernen.

Comeback. Genom att Maersk återkommer till Södertälje med sin tågtrafik väntas containervolymerna dit öka med 15.000 TEU per år.

Visiret kom loss. 1975 råkade en Finlandsfärja ut för en liknande stormskada på Finska viken som knappt tjugo år senare sänkte Estonia.

Nya platsannonser

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

3 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

3 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50