torsdag 8 augusti 2013
Nära konkurs. Efter tre förlustår i rad tvingas Göteborgsvarvet banta kostymen rejält och säga upp 74 anställda.

Åtgärder biter. Transatlantics effektiviseringsstrategi ger resultat samtidigt som man sålt ett fartyg och gör sig av med terminalen i Västervik.

Förenklad byråkrati. Från och med september kan svenska fartygsägare ansöka om bunkercertifikat direkt hos Transportstyrelsen.

Stort bevakningsfartyg. Finlands nya kustbevakningsfartyg har döpts och sjösatts i Raumo.

Två färre. Den svenskflaggade handelsflottan har åter förlorat två fartyg. Nu är det Finnmill och Finnpulp som bytt till finländsk flagg.

Svensk till Alang. Ännu ett svenskbyggt rorofartyg byggt för transocean roro-sjöfart, en gång i tiden en svensk paradgren, är snart på väg ut på sin sista resa.

Finländsk design. Wallenius Lines nya biltransportfartyg konstrueras av Deltamarin och byggs i Kina.

Närmar sig. Under andra halvan av augusti blir det premiäranlöp för det första Triple-E fartyget i hamnar i Nordeuropa.
Eskalerande löner. När IMO:s budget till tre fjärdedelar utgörs av personalkostnader väcker fortsatta löneökningar protester bland medlemsstaterna.

Problematiskt. Fjord Lines LNG-drivna Stavangerfjord sattes i trafik den 24 juli, men olika bunkringsregler har lett till långväga lastbilstransporter och förändrad tidtabell.

Torm trimmar. Numera bank- och fordringsägarstyrda Torm fortsätter på den effektiviseringsväg som skall leda till en minskad förlust i år efter ett hemskt 2012, och förhoppningsvis till vinst när marknaden vänder.

Blå-gult och röd-gult. Ostindiefararen blir en svensk-kinesisk marknadsföringsplattform under svensk flagg med mångmiljonstöd från kinesiska företag.

Skrubbers på kryssning. Norsk-svenska Green Tech Marine levererar 10 skrubbers till Norwegian Cruise Lines nybyggen i Tyskland.

Slipper galler. De har fällts och dömts till fängelsestraff men det är tveksamt om de behöver flytta in i en cell medan rättegången mot befälhavaren fortsätter.

Komplex bärgning kostar. Samtidigt som politiker och myndigheter börjar oroa sig allt mer för Costa Concordia, ökar kostnadsuppskattningarna för en komplex och redan historiskt dyr bärgning.

EU stöttar. En rad svenska sjöfartsrelaterade projekt gillas i Bryssel som nu godkänt ekonomiskt stöd.

Kostsamt bygge. När Fjord Line äntligen får sin nya LNG-drivna färja för Bergen Group kännas vid en svidande skiljedomsförlust.
Polen-trio. Stena Line har satt in ytterligare ett fartyg i den stadigt ökande trafiken mellan Polen och Sverige.

Sparkar och anställer. Transatlantic går vidare i effektiviseringsprocessen med personalförändringar och försäljning av tillgångar.

Bygger orderbok. Nu blir tillvaron litet ljusare för de anställda på STX i Finland som kan få bygga två nya färjor åt Scandlines.

Riggar för miljarder. Stena tror på mer olje- och gasutvinning till sjöss och investerar i fler borrenheter.

Berg till USA. Den amerikanska jättekoncernen Caterpillar köper Berg Propulsion på Öckerö.
Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

3 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

3 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50