tisdag 4 november 2014
Lider säkerheten? Finns det verkligen tid för alla befälhavarens arbetsuppgifter utan att den allra viktigaste – säker och effektiv operation av fartyget – äventyras, frågar sjöfartsrådet Paavo Wihuri i en debattartikel.

”Inga orosmoment. ” Förhandlingarna kring övertagandet av Damen Götaverken är inne i sitt slutskede och enligt uppgifter till Sjöfartstidningen är parterna överens om det mesta.

Utsträckt hand. Politiker i Hamburg öppnar för diskussioner mellan hamnarna i Hamburg och Göteborg om mer trafik till sjövägen.

Överlåten. Pallas Ocean har lämnat Pallas Group och Pallas River avvecklas.
Inget oljeutsläpp. I helgen kolliderade två fartyg i Öresund. Ingen person kom till skada men fartygen ådrog sig stora skador.

Vann igen. Northern Ireland Travel and Tourist Awards pris ”Best Ferry Company” gick även i år till Stena Line.

Seca är orsaken. 19 personer i manskapet på tågfärjan Trelleborg är varslade. Men Seko Sjöfolk hoppas att alla ska slippa arbetslöshet.

Hur går det med LNG-bunkringen? Affärsutvecklaren på AGA Gas om Seagas 500:de LNG-bunkring till Viking Grace och om framtiden för LGN:n och den flytande biogasen.
Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

2 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

2 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50