tisdag 23 september 2014
”Utpressningsvarsel. ” Gothenburg Roro har varslat 90 anställda om uppsägning sedan CLdN lämnar och flyttar till Logent.

Lyssnat på åsikter. Farledsavgifterna ska dras ned med 45 miljoner per år, något som Redareföreningen uppskattar.

Tvära kast. Lämnar torrlastsegmentet för att istället satsa på specialfartyg avsedda för leveranser av bränsle till havs, där ett projekt redan sjösatts.

Fortsatt fight. Ett 20-tal anställda har ihop med ett okänt antal aktörer lagt ett bud på varvet, och har nu bjudits in till förhandlingar med ägarna.
Växer stadigt. Nytillskottet Discoverer gick direkt från varvet i Nordnorge till den engelska östkusten för att sättas i arbete på en vindkraftspark.

Konceptfartyg. Snart ska man kunna stapla containrar under fartygets bostadsdel och brygga – ny idé från HHI lanserad på SMM i Hamburg.

Strömt. Färjan Mercandia IV kolliderade med en pir i Helsingborgs hamn under söndagskvällen och två personer skadades.

Back in business. Meyer Turku Oy är nu verklighet och säkrar order på två plus två kryssningsfartyg från TUI Cruises.

Växande grupp. Kalmar hamn är den senaste i raden att ansluta sig till Ostkusthamnar i samverkan.
Lång process. Falkenbergs hamn har stora problem med föroreningar och saneringen kan bli både dyr och långdragen.

Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

2 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

2 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50