tisdag 5 november 2013
Skär ned. Personalen minskar kraftigt hos finska STX, men avsikten är att det även i framtiden ska byggas stora fartyg i Finland.

Segdragen historia. Brittiska private equity-firman 3i köper ut sin forna partner Allianz Capital Partners i miljardaffär.

Lämnar efter 16 år. Johannes D. Neteland, koncernchef för TTS Group ASA, avgår med omedelbar verkan. Han ersätts tillfälligt av Björn Andersson.

Ny CEO. Finnlines styrelse utser Emanuele Grimaldi till ny koncernchef.

Full konflikt. Strejken inom skärgårdstrafiken bröt ut klockan 12 under måndagen sedan arbetsgivarna sagt nej till medlarbudet i den pågående skärgårdskonflikten.
Vad händer nu? Politikerna i Region Gotland lovar att lösa frågan om kajläge för nybildade rederiet Gotlandsbåten – men oklart om trafiken kommer igång.

Byggd i Finland. Beställningen av Pilotbåt 214 och dess efterföljare föregicks av en infekterad upphandlingsprocess.

Ett steg uppåt. Ragnar Johansson tar över vd-stolen på anrika Svenska Orient Linien i Göteborg. Han efterträder Michael Kjellberg.

Igång igen. Restriktionerna upphävs och fartyg av alla storlekar får nu passera haveristen i Kielkanalen.

Grönt ljus. I början av oktober tog Transatlantics styrelse beslut om en företrädesemission – något nu en extra bolagsstämma godkänt.
Bättre beredskap behövs. Svenska myndigheter tvingas tänka nytt inför framtida väntad ökning av oljetransporter från Ryssland.

Isoperationer. En ny generation av DP-system utvecklas i Finland speciellt med tanke på isbelagda vatten.

Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

3 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

3 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50