torsdag 8 januari 2015
Containerrederier ser ljuset. Enligt den brittiska banken HSBC blir 2015 året då containerrederierna kan vända röda siffror till svarta. Trots en alltför stor containerflotta.

Ny linje. Det nystartade joint venturebolaget Baltic Euro Line öppnar en linje mellan Oxelösund, Eemshaven och the Humber.

Oljepriset ökar flottans ålder. Låga bunkerkostnader gör att det lönar sig att behålla bränsleslukande fartyg. Antalet skrotade dödviktston väntas minska radikalt under 2015.

All time high. Extraturer på Tallinn bidrog till att Viking Line under fjolåret hade fler passagerare än någonsin tidigare.

Ny linje. Stena Foreteller lastar för första gången i Åbo i sin nya trafik inom samarbetet mellan Mann Lines och Stena Line.

Nya kunder. Avbruten TC i Gibraltar innebär att bunkerfartyget Pallas Glory kommer att sysselsättas i norra Europa.

Ensam ägare. Ryska United Shipbuilding Corporation har inte oväntat tagit över hela aktiestocken i Arctech Helsinki Shipyard.

Resurs. Dennis Maritime hoppas finna möjligheter att ta in fler fartyg under finländsk flagg, eftersom de ombordanställda är rederiets främsta resurs.

Blir Yara. Green Tech Marine verkar från årsskiftet under nytt namn men med oförändrad företagsledning.

Förlängning. Concordia Maritime förnyar avtal med olje- och gasbolag om charter av två produkttankfartyg.
Nya platsannonser

4 veckor Sjöfartsverket, Norrköping

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

4 månader Luleå Hamn AB, Luleå

2 månader Tarbit Shipping AB, Skärhamn

2 månader Alba Tankers, Göteborg

3 veckor Nordic Storage, Oskarshamn

2 veckor Tallink Silja Line, Stockholm

2 månader TT-Line, Trelleborg

2 veckor LGM Engineering,
Följ oss på

Korsgatan 20
411 16 Göteborg · +46 31 712 17 50