Pride of Telemark och Fantaasia på Götaverken i Göteborg.

Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Passagerarsjöfart | Ekonomi | Juridik

Nye Kystlink i miljardstämning

Nye Kystlink stämmer Color Line på 1,4 miljarder för uteblivna hamnanlöp i Strömstad trots att rederiet fått grönt ljus från den svenska kommunen.

Det tidigare norska rederiet Kystlink och senare Nye Kystlink som började segla mellan Langesund och Strömstad 2006 menar att konkurrenten Color Line medvetet saboterade försöken att komma i gång med trafiken. Först tre år efter att ansökan skickades till hamnen/kommunen kunde rederiet faktiskt börja trafikera och gå på turlista mellan Norge och Sverige.

– Color Line satte käppar i hjulen för oss, säger redaren Ole T. Bjørnevik, till norska Dagens Næringsliv, och hävdar att det konkurrerande rederiet fortsatte motarbeta Kystlink även det efter att kommunstyrelsen i Strömstad sagt ja.

Ole T. Bjørnevik och Nye Kystlink stämmer därför Color Line på hela 1,4 miljarder för bland annat förlorade intäkter.

Exklusivitetsavtal

Color Line slöt ett exklusivitetsavtal med hamnen/kommunen i ett första skede. Men eftersom det visade sig bryta mot EU:s konkurrenslagstiftning var politikerna tydliga med att avtalet skulle omförhandlas då ett konkurrerande rederi (Kystlink) också ville utnyttja hamnen och färjeläget.

I November 2005, två år efter att Kystlink skickat in ansökan om att få använda färjeläget i Strömstad sa kommunstyrelsens dåvarande ordförande Allan Josefsson (m) till Sjöfartstidningen att tekniska nämnden sedan länge meddelat Color Line att punkten om att inte tillåta konkurrens skulle bort.

– Det spelar ingen roll vilket rederimärke som finns på fartyget. Jag vill att alla som önskar anlöpa Strömstad får samma behandling, sa Allan Josefsson.

Avvisar kravet

I december 2011 dömdes Color Line till dryga böter av Eftas kontrollorgan Esa för brott mot konkurrensreglerna genom att få ensamrätt för färjetrafik i Strömstads hamn. Color Line valde att betala EUR 18,8 miljoner i böter trots att man ansåg sig ha agerat rätt, då rederiet ville undvika en lång och kostsam juridisk process.

Color Line avvisar det nu uppkomna kravet som grundlöst. Rederiet framhåller att både Esa och konkurrensmyndigheterna inte har funnit någon grund för Nye Kystlinks krav.

– Vi upplevde att vi blev motarbetade av Color Line. Men först efter Eftas kontrollorgans utredning har vi fått insyn i vilka medel rederiet använde för att hindra oss. Man refererar till innehåll i interna dokument som beslagtogs under konkurrensmyndigheternas razzia. Dessa visar vilken massiv fördröjande operation det var fråga om, säger Ole T. Bjørnevik, till Dagens Næringsliv.

Otur med fartyg

Nye Kystlink AS etablerades 2006 efter konkursen av Kystlink AS. Bolaget köpte in MS Pride of Telemark för rutterna Langesund-Hirtshals och Langesund–Strömstad men i september 2007 körde hon in i vågbrytaren i Hirtshals och fick omfattande skrovskador under vattenlinjen. Hon återvände aldrig i trafik för rederiet.

Rederiet chartrade in MS Fantaasia från Tallink och döpte om henne till MS Kongshavn. Men detta blev början till slutet för Nye Kystlink. Efter inspektion i Göteborg genomförd av inspektörer från sjösäkerhetsmyndigheterna i Sverige, Danmark, Norge och Estland förbjöds Fantaasia från att inleda trafik. Under inspektionen fann man 18 brister av vilka 12 var tillräckligt allvarliga för att ligga till grund för ett nyttjandeförbud vid en hamnstatskontroll. I oktober 2008 lade Nye Kystlink ner färjetrafiken.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.