Fotograf: Alfons Håkans

Kategori: Fartygsaffärer

Nybygge till Alfons Håkans

Alfons Håkans tillför Damen-bygget Pallas till sin bogserbåtsflotta samtidigt som Fram säljs till Sverige.

Åborederiet Alfons Håkans fortsätter att förnya flottan. Det senaste tillskottet är den isgående ASD-bogseraren (Azimuth Stern Drive) Pallas, som levererades av Damen i december 2018.

Nyförvärvets isklass är IA och skrovet är byggt till isklass IA Super. Bollard pull är 62 ton och Caterpillar-huvudmaskineriet har en effekt på 5.500 hk.

”Från hyllan”

Pallas är av varvets standardtyp och har beteckningen Damen ASD Tug 3010 Ice.

– De hade bogserbåten ”in stock”, på hyllan, så det var snabb leverans, säger sjökapten Joakim Håkans, vd för Alfons Håkans, till Sjöfartstidningen.

För närvarande är Pallas i Åbo.

– Vi håller på att registrera henne nu, säger Joakim Håkans.

Pallas får estnisk flagg med finsk besättning och kommer att vara stationerad på finska sydkusten.

Förlängt avtal

Alfons Håkans har även förlängt sitt isbrytningsavtal med det nya Trafikledsverket gällande för isbrytaren/offshorefartyget Zeus of Finland. Avtalet trädde i kraft vid årsskiftet och gäller i sju år. Den isgående bogserbåten Calypso har modifierats och är därmed förberedd att kopplas till ett löstagbart isbrytande förskepp som färdigställs under hösten 2019.

Fram till Sverige

Under 2018 har Alfons Håkans även köpt bogserbåtarna Hurtig och Poseidon. Samtidigt har rederiet avyttrat äldre bogserare. Den föregående Pallas såldes i december 2017 och i juli såldes Helios.

I början av 2019 såldes Fram till Sundsvalls Hamn och ska återfå sitt ursprungliga namn Axel Enström. Fram är därmed tillbaka i Sundsvall, eftersom hon innan försäljningen till Alfons Håkans 1985 ägdes av SCA. I samband med namnbytet får bogserbåten svensk flagg. Hamnens nuvarande bogserbåten Bull kommer att avyttras senare.